donderdag 9 december 2010

Consuminderen

2011 gaat het gebeuren. We oftewel ik, (degene die toch altijd de boodschappen in huis haalt en de administratie beheert) ga me bewust worden wat onze uitgaven zijn, wat we opmaken, wat we niet opmaken.
Ik ben het beu om elke maand net niet uit te komen (lees in het rood staan) Ik wil dat niet meer, ik wil een buffer opbouwen. Ik hoef écht geen duizenden euro's op mijn spaar te hebben maar wel een reserve voor als bijv. de wasmachine ermee uitscheid. Zodat we die kunnen laten repareren of een nieuwe aanschaffen

Elke week maak ik al trouw een weekmenu en pas daar mijn boodschappen lijstje aan. Daarnaast zorg ik dat de voorraadkast aangevult is/blijft met basisproducten zoals macaroni, rijst, koffie, koffiemelk ect. ect. Eigenlijk doe ik dit al vanaf het moment dat ik op mezelf woon hoor. En eigenlijk doe ik ook altijd mijn boodschappen voornamelijk bij de Aldi. Maar lukraak extra pinnen gaat niet meer gebeuren. Soms met een beetje uitkienen en de aanbiedingen in de gaten houden kan je heel wat besparen.
Ik ga mezelf geen weekbudget ter beschikking stellen want ik doe de boodschappen al rond de 60 euro per week (voor 3 personen) De ene keer kan dat < dan 40 euro zijn maar de andere keer kan dat > dan 80 euro zijn. Maar nooit meer dan 100 euro. Ik vind dat vrij netjes.
Aan cosuminderen denk ik ook aan eten niet maarzo klakkeloos weggooien. Soms kan je heel goed iets invriezen en een weekje later eten.
Zo eten wij vanavond gevulde paprika, met rijst dat ik afgelopen dinsdag heb overgehouden. Anders had ik de rijst echt weg gegooit maar nu kunnen we het toch weer gebruiken voor dit recept.

In het kader van consuminderen ga ik in 2011 ook starten met een eigen groententuin.
Nou zullen degene die mij kennen, heel hard in de lach schieten.
Ik heb namelijk totaal geen "groene" vingers. Maar weet je....onze tuin is zo groot, we kunnen het niet eens onderhouden en het stukje gras (dat straks groentetuin gaat worden) wordt alleen gebruikt voor de trampoline voor dochterlief. Nou die kan ook ergens anders staan. Gras maaien is ook niet alles hoor ;-)
Natuurlijk kan ik zo'n groentetuintje niet in mijn eentje gaan doen. Dan willen de broccoli en tomaatjes geheid niet gaan groeien. Ik ga hulp krijgen van mijn ouders, die dit wel geweldig vinden. Hun hebben alle tijd, ik help ze een beetje mee en samen kunnen we van onze eigen, verse groenten eten. Zij blij en ik blij.

Het consuminderen wordt vervolgd :-)
Lieve Groetjes
Tertia

9 opmerkingen:

  1. Ik ben heel benieuwd of het groente-tuintje je gaat bevallen, maar met behulp van je ouders zal dat wel lukken.
    Probeer ook te consuminderen. Helaas lukt het niet iedere week, maar vaak wel. Vind het een grote uitdaging. Maar ja, vorige plofte mijn combi-magnetron en deze week heb ik dus een nieuwe gekregen: dus geen consuminderen deze week. Eerder te veel uitgegeven. Hoop dat het daar bij blijft, want men zegt dat meestal 3 dingen tegelijk kapot gaan. Duimen dat het goed gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Tertia,

    Ik ben benieuwd naar de verse groentenrecepten en met geld moet je kunnen toveren hé, ook hier zo met één inkomen hoor, maar wij kunnen dat, daar zijn we creatief genoeg voor :-)
    Succes met je nieuwe plan.

    Groetjes, Jaimie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je probleem is heel herkenbaar ;) met wat meer aandacht voor detail kun je al best je uitgaven wat indammen. het lijken kleine dingen, maar samen maken zij toch het verschil tussen 'net rood of niet rood' Als dát geen goed voornemen is voor het nieuwe jaar weet ik het niet meer. succes. ik volg met belangstelling!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is een prachtig voornemen Tertia, maar vergis je niet aan een groententuin....
    Succes ermee.

    groet Heleni

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo, dat klinkt als een hele uitdaging! Ben benieuwd of het je gaat lukken! Misschien steek ik er nog iets van op! Fijn weekend, groeten Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk hoor Tertia van die groentetuin, dat gaat vast wel schelen en het is lekkerder. Ik wens je veel succes met dit voornemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik wist het natuurlijk al, maar wens je nogmaals alle succes. Stapje voor stapje hé? Gaat het zéker lukken!

    Heb je trouwens zin in een stokje? ;o)
    (check mijn blog)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wouw dat klinkt heel erg goed! Gelukkig krijg je hulp dat is heel fijn en de oogst delen is toch ook heel erg leuk..
    Succes hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Tertia,

    Hihi ha ha,
    Flauw he,
    maar als je tips wilt of hulp nodig hebt dan wil ik je graag helpen.

    Liefs Monique

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!