vrijdag 5 januari 2018

Het jaar begint met een dilemma.....

Allereerst wens ik jullie natuurlijk de allerbeste, liefste en mooiste wensen voor 2018!
Het nieuwe jaar is inmiddels alweer 5 dagen oud, tijd voor een blogje ;-) 

Want ik begon het jaar met een dilemma.....
De ByClaire agenda Cal :-(


Maar ik zal even bij het begin beginnen.
Ik liet jullie deze agenda al zien in DIT blogverhaaltje.
Natuurlijk heb ik die agenda niets voor niets in huis, 
ja duhhhh om al mijn haakafspraken te noteren hihihi.
Maar ook vanwege die mooie deken!


Iedere maand vind je een haakpatroon, waar je gedurende die maand er een aantal van haakt. Met aan het eind van het jaar een prachtig resultaat van een mooie deken en een fijne haakherinning aan 2018.
Elke maand heeft een kleur + eentje voor de rand.



Ik dook mijn eigen garenvoorraad maar eens in......
En zo kwam ik de bollen van mijn "asbak project" tegen.
Pfttt een project waar ik ooit aan was begonnen (slechts 1 granny was af) en nooit verder heb gemaakt. Check DIT blogverhaaltje maar eens ;-) 

6 verschillende kleuren van katoentjes, Phildar en Cotone en een ecru voor de rand.
En voldoende garen voor dit dekenproject!
Ja met deze bollen ga ik de ByClaire deken haken!

Duidelijk is dat de kleuren 2x vaker gebruikt zullen gaan worden.
Ipv 12 kleuren heb ik er maar 6, maar daar kom ik wel mee weg.
En toen begon mijn dillemma.
Want hoe ga ik de kleurverdeling doen???

Creatief met viltstift in mijn BuJo maakte ik een paar variaties.....


A....min of meer een soort van structuur erin
B......alle blokken lekker gemixt
C.......de volgorde van ByClaire zoals in de agenda staat.

Voor de duidelijkheid.....per maand worden er 4 blokken gehaakt in dezelfde kleur...vandaar de 12 kleuren dus. Voor mij houdt dat in dat ik van elke kleur 8 blokken zou moeten haken.

Ik deelde  mijn dilemma op Instagram en mijn Facebookpagina.....
"Het begin van de #byclairecal begint al met een dilemma.....welke kleurvolgorde ga ik aanhouden?....Ik twijfel zoals gewoonlijk. Ik ben benieuwd wat jouw voorkeur zou zijn....A, B of C?"

De reacties waren overweldigend!
De ene vond A (symmetrie) mooi, een enkeling C, maar de meeste vonden "random" ook erg mooi, B dus! 
Stiekem had ik een lichtelijke voorkeur...namelijk B, maar voor mijn gevoel klopte er iets niet, ik wist alleen niet wat :-( 
Tot ik een reactie van iemand kreeg die zei: "B, maar ik zou wel zorgen dat op iedere rij alle kleuren terug komen...zie rij 4....2x rood en geen lichtblauw bijv."

Ik snap wat ze bedoelde en ben opnieuw gaan puzzelen....euhhh gaan stippen :-)
Het idee van B dus, maar de kleuren zijn iets zorgvuldiger verdeeld. 


En zo is mijn nieuwe kleurverdeling geworden!

Het haken kan beginnen.......


Natuurlijk verwerk ik deze Cal ook in mijn BuJo, zo kan ik in één oogopslag zien welke kleuren ik per maand mag gaan haken en waar welke blok precies moet komen.



En zo is mijn eerste blok klaar!
Elke zondag ga ik een blok haken, 4 per maand, dus 1tje per week.
Een lekker lang jaarproject wordt het!
Ik zal niet elke week een update posten van dit project, maar per maand van de gemaakte blokken lijkt me wel leuk...toch? 

Wat een heerlijk begin van een nieuw haakjaar!
Ga jij deze ByClaire agenda Cal ook maken?
Leuk nieuws is dat je niet persé de agenda  hoeft te hebben.
De patronen zijn inmiddels ook los te koop....
check de website van "ByClaire" maar eens :-) 

Lieve Haakgroetjes
Tertia

30 opmerkingen:

  1. Deze verdeling is inderdaad stukken beter, lekker random en in iedere rij elke kleur.
    Ga je ook een verdeling naar patroon maken? Dat niet alle januari-hartjes-blokken naast elkaar zitten? Of dicht bij elkaar?
    Of breng ik je nu terug in je dilemma-sfeer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. volgens mij gebeurt die verdeling automatisch Bietje, als je goed naar de foto van de deken kijkt kan je zien dat alle hartjespatronen in dezelfde kleur worden gehaakt, en zo heeft ieder patroon z'n eigen kleur.

      Verwijderen
    2. Ik denk dat ik de verdeling van het filetpatroon aanhoudt zoals het origineel is...anders ga ik mezelf het wel heel erg moeilijk maken. En door het filetpatroon wel aan te houden komt er toch iets van structuur in de deken :-)

      Verwijderen
  2. Wat een leuk idee, Tertia! Ik heb de agenda ook en een heleboel katoen. En dat met die stippen is geniaal. Je hebt me gemotiveerd! Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha geen dank hoor, deze deken is ook leuk om van restjes katoen te maken, elke blok een andere kleur :-)

      Verwijderen
  3. Hey Tertia,
    Het was een goed idee, B. haha. Mooi hoe je het nu verdeelt hebt. Ik vind de kleuren erg mooi. Ik ben benieuwd hoe je by claire deken eruit gaat zien. heel veel plezier met haken. Ik ga niet meedoen aan de CAL, gezien het feit dat ik nog 3 cal dekens heb uit 2016 en eerder die af moeten.
    Fijn weekend alvast.

    lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Emily, ik ben ook super benieuwd hoe de deken eruit zal gaan zien. Aan het eind van het jaar weten we het ;-)
      Begrijpelijk dat je eerst andere projecten gaat afmaken, zeg ik ook steeds.....maar toch begin ik dan opeens aan een nieuw project. Oepssss........

      Verwijderen
  4. Hij wordt leuk! Ook een mooie manier om je garens op te haken. :-)

    Groetjes,

    Corine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel....inderdaad deze deken leent zich heel goed om restjes garen op te maken. Lijkt me ook leuk om elke blok een andere kleur te doen.

      Verwijderen
  5. O wat leuk. Mooie verdeling van de kleuren en een prachtig project.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook ik ben begonnen en heb mijn eigen kleuren ingeslagen. B had ook mijn voorkeur en je brengt me wel op een idee!
    Misschien ga ik ook nog wel met kleurtjes spelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb nog heel veel katoentjes liggen van een ander project waar ik twee jaar geleden aan begonnen ben maar dat nu al een jaar aan de kant ligt, dus deze zou ik gaan gebruiken om deze cal te haken. Ik heb eens gekeken voor de losse patronen, omdat ik eigenlijk nooit een agenda gebruik, maar dat komt duurder uit dan de agenda, er worden namelijk 6 euro verzendkosten aangerekend. Ik denk dat ik nog even ga verder kijken of ik de agenda nog kan vinden.
    Ik kijk al uit naar jouw vorderingen Tertia, ook naar die van jouw andere projecten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien kan je via marktplaats goedkoper aan een agenda komen, helaas heb je dan wel weer verzendkosten. Ik heb overigens mijn agenda in de plaatselijke boekhandel gekocht! Succes met vinden!

      Verwijderen
  8. Handig om aan anderen te vragen wat zij het mooist vinden. Helemaal als de meeste mensen dezelfde keus noemen als je zelf ook al een beetje dacht.
    Even een andere vraag: jij hebt een agenda en een BuJo. Hoe kom jij deze twee op een handige manier?

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De BuJo gebruik ik voor al mijn eigen afspraken en notities, omdat je deze naar eigen smaak invult kan je ruimte overhouden voor aparte notitie's of andere gekkigheden. Op pinterest vind je veel voorbeelden. De gewone agenda is makkelijker voor de afspraken op langer termijn....dan staat het maar alvast ingeplant he ;-)

      Verwijderen
  9. Als Pietje Precies voelt voor mij A als meest logische keuze. Maar door de verdeling van elke kleur op elke lijn in B wordt het inderdaad een hele mooie verdeling van kleuren.
    Ik wens je er heel veel plezier bij, en een maandelijkse update lijkt me leuk om te lezen.
    Ik ga niet mee doen met deze CAL, zag net 2 mooie exemplaren langskomen van de Cozy deken, het begint te kriebelen om die misschien te gaan maken? Ik wens je er heel veel plezier bij, en net als Margaret ben ik wel benieuwd naar hoe je agenda + bujo combineert. Zelf heb ik een heel klein agendaatje in mijn tas voor het maken van afspraken, maar verder gaat alles in mijn bujo, bevalt met goed.
    Fijn weekend!
    Anja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anja, zie mijn antwoord over de agenda/BuJo hierboven.....Er zijn zoveel mooie cals te vinden, voor elk wat wils ;-) De Cozy is zeker ook een héle mooie deken (de patronen heb ik opgeslagen voor ooit)

      Verwijderen
  10. Ik wil dit jaar geen CAL doen maar deze is wel heeeeel erg leuk! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Komt helemaal goed, je bent voorbereid :-)
    Als mensen zouden denken dat we zomaar wat haken zonder nadenken, dan moeten ze jouw blogje eens lezen! Haha! Als ik deze deken zelf zou haken, begin ik gewoon en maak ik de vierkantjes op mijn gevoel aan mekaar, zonder plan. Er komt vanzelf een soort van structuur in dan. Omdat het effect van een tekening en de échte deken nogal verschillen voor mijn gevoel.
    Maar ik wens je veel plezier ermee, dat hartjesvierkantje vind ik al supermooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben bang als ik maarzo in het wilde weg zou gaan haken....ik achteraf iets niet mooi ga vinden....Daarom ben ik bij deze deken vooraf zorgvuldig met de kleurverdeling in de weer.......Maar dat is echt een dingetje van mij hoor....Het effect van de tekening ten opzichte van de échte deken kan inderdaad verschillen. De kleuren heb ik stipjes gegeven terwijl de kleur als vierkante blok gehaakt zal zijn....dat kan een vertekend beeld geven, mij ging het puur alleen om de kleurverdeling ;-)

      Verwijderen
  12. Super oplossing! Het eerste blok ziet er al geweldig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Met zo'n goede haakplanning gaat dit vast een prachtige deken worden.
    Leuk dat je B kiest; die had ik je ook "geadviseerd" via IG ;-).
    Heel veel haakplezier!
    Groet, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. PS: Enne ... die maandelijkse update is een goed idee hoor! Leuk om te volgen.

      Verwijderen
    2. Dankjewel Ilse, vind het leuk dat je mijn maandelijkse update gaat volgen....*U*

      Verwijderen
  14. Goed bezig! En ook wel handig met zo'n planning!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. I enjoyed over read your blog post.
    Your blog have nice information, I got good idea from this amazing blog.
    I am always searching like this type blog post. I hope I will see again…
    หนังเกาหลี

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat wordt een prachtige deken...

    Misschien mag ik nog een suggestie doen? In de bovenste rij blauw en oranje met elkaar ruilen.

    In de huidige opzet zit er aan de linkerkant van de deken meer blauw en aan de rechterkant meer geel...

    Heel veel haakplezier...:)....

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!