maandag 20 februari 2012

BANANEN




Die gele, kromme dingen vind ik erg lekker. Maar toch blijven ze soms te lang op de fruitschaal liggen.
Weggooien is zonde, maar wat doe je met overrijpe bananen??


Die vraag stelde ik ook via facebook en al snel kreeg ik allerlei lekkere ideetjes.

## Heel simpel: gebakken banaan....banaan halveren en middendoor snijden, deze stukken in wat boter zachtjes bakken. Op zich is het zo al lekker om te eten, carameliseert van zichzelf zeg maar. Maar je kan er nog van alles bij en op doen dan: bruine suiker voor de enorme zoetekauw, bolletje ijs erbij, etc.

## Beslagje maken, in de olie frituren, lekker bij de nasi!

## Met cornflakes en melk snoothie maken. Heerlijk als ontbijt

## Ik schil ze en vries ze in stukjes in dan haal ik er af en toe een paar uit en maak met melk en ander fruit een smooty ervan.




Het was nog niet helemaal wat ik zocht en ben toen via webchef verder gaan zoeken.
Toen kwam ik een lekker cake recept tegen......
Momenteel staat hier dus zo'n cake in de oven te bakken. En ik kan je zeggen dat het heerlijk ruikt.


BANANENCAKE

Ingrediënten:

3 zeer rijpe of overrijpe bananen
225 gr. zelfrijzend bakmeel, gezeefd
175 gr. boter
175 gr. basterdsuiker
½ tl. kaneel
½ citroen
snufje zout
125 gr. wal- of pecannoten, grof gehakt (ik heb een zakje studentenhaver gebruikt
100 gr. rozijnen
1 ei

bereiding:

Verwarm oven voor op 170 ºC. Pureer de bananen met wat citroensap. Roer de boter en suiker in een mengkom romig. Voeg zelfrijzend bakmeel, kaneel, zout en banaan toe. Klop het ei los en roer dit samen met de walnoten en de rozijnen door het deeg. Beboter een cakevorm en schep de vulling erin. Bak de bananencake af in de oven in ongeveer 1 uur. Controleer of het cake gaar is door een cocktailprikker erin te steken. Als deze er schoon uitkomt is de cake gaar. Stort de cake op een rooster en laat afkoelen.


Ondertussen dat ik zo bezig was met die bananen moest ik aan een bekend liedje denken. Even opgezocht via youtube....en samen met Kimberley hebben we zitten luisteren en lachen.....



En dan heb ik nog een tip van Klazien uut Zalk....ooit gezien, lang geleden bij de vroegere koffietijd.
Wanneer je ruwe handen hebt, wrijf de binnenkant van een bananenschil over je hand en dan worden ze lekker zacht. Het klinkt een beetje smerig, maar natuurlijk moest ik dit even uitproberen. En het is waar hoor ;-)

Lieve Groetjes
Tertia

11 opmerkingen:

  1. Mag ik even langskomen voor de cake want die wordt vast erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. MMMMMMMMM dat klinkt overheerlijk, die ga ik eens ook even proberen. Alleen 1 probleem, de bananen krjgen hier niet de kans om overrijp te worden, want ik heb hier een bananenmonster;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. MMM bananencake heb ik al weer een poosje niet gemaakt, goed idee!
    Hoop dat het mailtje nu is aangekomen gefeliciteerd met het winnen van mijn give-away! Graag je naam en adres zodat ik het naar je toe kan sturen!
    groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lachen joh, wat een leuk filmpje.
    Geniet lekker van je cake.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Yummie!!!! Banenencake!

    Je kunt er natuurlijk ook muffins of bananapancakes mee maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Klinkt lekker bananencake....laat je nog weten hoe het gesmaakt heeft ;0)
    Quilt groetjes Anja.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lekker allemaal en dat van overrijpe bananen. Is de cake al op?

    Vrolijke groetjes Renée

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ben benieuwd hoe het smaakte, heb het recept even opgeslagen, toch eens proberen! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik weet het ...het oogt mooi maar...
    bananen nooit op een fruitschaal leggen...
    Neen,de andere fruitsoorten versnellen het rijpingsproces...

    Dus beter deze afzonderlijk te bewaren...
    Groetjes...

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!