dinsdag 20 juni 2017

Een granny deken, de "Nightshiftblankie"

Zo'n 10 dagen geleden liet ik jullie een eerste beginsel zien van een "lelijke"
granny square deken.....


Ik herhaal even mijn tekst....
"Tot grote schaamte ben ik dan ook zomaar pardoes met iets nieuws begonnen.
De "Nightshiftblankie" 

Het wordt een hele "lelijke"deken, met veel kleur en van o-zo "slecht" garen. Een paar jaar geleden heb ik uit hebberigheid een hele bulk katoengaren bij de Action gekocht.
Je merkt duidelijk verschil met kwaliteitsgaren zoals Catania.
Maargoed....de bollen liggen er nou eenmaal en zomaar weggooien is zonde.
Het wordt een "originele"grannydeken, met als doel het as-you-go aan elkaar leren haken :-) 
Eén granny staat voor een nachtdienst en ik hoop de komende 2 jaar zeker nog met deze deken bezig te zijn :-) 

Inmiddels een paar nachtdiensten verder en ik moet zeggen dat het maken van een "lelijke" deken verslavend werkt. 
Eén granny voor een nachtdienst? Forget it.....daar waar collega's een boek lezen of filmpjes kijken (natuurlijk nadat alle taken en werkzaamheden klaar zijn) ben ik granny's aan het haken. Soms inderdaad 1-tje maar soms ook meerderen *U*.


De kleuren zijn verschrikkelijk, écht niet mijn smaak.
Maar na het aan-elkaar-haken met zwart garen komt er opeens zo'n nostalgisch gehaakte deken te voorschijn. Mooi van lelijkheid zeg maar, want stiekem is hij niet lelijk maar durf ik te wedden dat het een mooierd gaat worden :-) 


Zodra ik "uitgeslapen" ben, maar me zeker nog "brak" voel mag ik de gehaakte granny's aan elkaar maken. Een heerlijk thuis klusje voor op de bank of lekker buiten.
En hoewel het een oefenlap zou worden om het join-as-you-go te leren, moet ik zeggen dat deze techniek me super mee valt. Eigenlijk gaat het als vanzelf en wordt ik weer met de neus op de feit gedrukt dat je gewoon dingen moet proberen. Niet bang hoeft te zijn om foutjes te maken....uittrekken is zo gebeurd en uiteindelijk is het handwerk.
Daar waar liefde is ingestopt is al van zichzelf mooi!!

Dusss..... even een totaal plaatje hoe ver deze deken-in-wording nu is.


Best lelijk mooi he! ;-) 

Voorlopig even geen nachtdiensten, dus hoppa.....nightshiftblankie ligt even opzij en besteed ik aandacht aan andere projecten die ik om handen heb.
En zo kom ik tot de conclusie dat ik best met meerdere projecten tegelijkertijd bezig mag zijn, het past bij mijn chaotische verlangen om mooie dekens te maken.

"I love Crochet" 

Lieve Groetjes
Tertia


31 opmerkingen:

  1. Ik vind m prachtig. Ben wel benieuwd hoe dat aan elkaar haken gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met een vaste tussen de openingen...kan het slecht uitleggen...kwestie van gewoon doen *U*

      Verwijderen
  2. Wat prachtig zeg!! Ik heb ook een dochter die nachtdiensten draait.... vindt ze vast een super-idee!!
    En hij wordt mooi hoor! Niks-niet lelijk.... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n granny van slechts 4 toeren is erg handzaam om mee te nemen

      Verwijderen
  3. Lelijk nee hoor. Door dat zwart worden juist al die kleurtjes een geheel. Leuk project om er bij te maken............liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien is het een idee om aan te haken bij de grootste deken van de wereld? In Leeuwarden willen ze in 2018 het guinessbookofrecords in vanwege het feit dat Leeuwarden dan de culturele hoofdstad van Europa is. Zij kunnen heel veel dekens gebruiken. Kijk op www.paletgroep.nl/samenhaken. Groetjes van een medehaakster

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals de reactie van akkelien hieronder...ben ik erg slecht in afstand van gemaakte dekens doen

      Verwijderen
  5. Helemaal retro, geweldig!
    Ik haak zelf een deken met effen granny's, met steeds zwarte granny's ertussen. Ook leuk. Die is voor de grootste gehaakte deken, zie vorige reactie. Maar eigenlijk is het ook wel een hele leuke deken. 't Wordt nog een dingetje om er afstand van te nemen :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook leuk, jouw deken wordt dan meer een lappendeken. Idd ben slecht om afstand van mijn dekens te doen :-(

      Verwijderen
  6. Gossie, écht retro hè! Ik vind 'm mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hij is inderdaad helemaal niet lelijk! Mooi zelfs! Maar hoe voelt hij? En wat ga je er mee doen als hij ooit af is? XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij voelt als katoen hahaha. Ik kan nu nog niet zeggen hoe soepel of stug de deken gaat worden. Ik haak hem al met een groter haaknaald 3,5 geloof ik......Ik hoop dat hij na een keertje wassen er heel verwassen uitgaat zien, dan krijgt hij nog meer een vintage look :-)

      Verwijderen
  8. Nee, nee, driewerf nee! Deze deken wordt niet lelijk. Van precies zo'n zelfde deken (gehaakt door de oma van manlief) heb ik een poncho voor mijzelf gemaakt, die ik graag draag in de winter. Heerlijk warm!

    Een leuk project om elke nachtdienst er eentje te haken. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha hoe lelijk mooi kan zijn! Leuk hoor die felle kleuren, veel plezier met het haken, groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo wordt een lelijk eendje ook een mooie zwaan.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Volgens mij gaat lelijk mooi worden ;)
    Zo zie je maar weer, het kan zomaar anders uitpakken en zit je straks met een prachtig deken :-) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geloof inderdaad dat dit nu aan het gebeuren is ;-)

      Verwijderen
  12. jawel het wordt wel wat en het garen ophaken is beter dan het garen weggooien toch ????

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je hebt de slag lekker te pakken. Prima idee om zo een mooie lelijke deken te haken met het zo-zo-garen. Uiteindelijk ben je vast blij met het resultaat.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hey Tertia,
    Ik vind het erg mooi worden. je ''lelijke'' deken. Het zwart geeft eenvoud en de kleurtjes zijn erg vrolijk. Mooi hoor.
    Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi. Leuk hoor. Mag ik je nog een tip geven. Je hoeft het garen niet telkens af en aan te haken. Als je begint met de eerste voor 3 zijden aan elkaar te hakken en dan verder gaat met de volgende ook 3 zijden en dan weer de volgende etc.tot je rij lang genoeg is.en dan de hele onderkant in 1 keer. En zo verder. Scheelt heel veel afhechten ;-)

    Groetjes Jelly

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor deze tip, ik zal eens kijken. Tot nu toe ben ik al heel blij met het resultaat dat ik uberhaupt alles al fatsoenlijk aan elkaar krijg ;-)

      Verwijderen
  16. Heel mooi, en ja, PURE nostalgie, zo'n deken. Ik denk dat ik het bij mijn grootmoeder ook in de zetel zag liggen!

    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hier nog een nachtzuster die altijd wel wat te prikken heeft.
    Je deken wordt helemaal super, ik doe vaak wit, maar ga nu zeker zwart overwegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Schitterend hoor! Ik ben zo ook eens aan een lelijke deken begonnen met restjes lelijk garen en uiteindelijk werd die deken prachtig :-) Dus haak maar lekker door :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!