dinsdag 27 juni 2017

Tulip Etimo versus KnitPro


Weten jullie nog dat ik een paar weken geleden blogde over mijn 5 favoriete haakgadgets?
Ik schreef onder andere over mijn fijne KnitPro haaknaalden.
Vanaf het begin af aan heb ik een etui met deze haaknaalden, variërend in maat 2,00 t/m 6,00 zodat ik nooit mis hoef te grijpen. 

Maar wat voor de één een goede en fijne haaknaald is, hoeft voor de ander niet zo te zijn.
De tip die ik mee gaf was: 
Ga naar een goede handwerkwinkel!!
Laat je goed informeren welke soorten haaknaalden er zijn en probeer ze uit!
Twijfel je nog steeds? Koop dan eerst 1 haaknaald voordat je gelijk een duur setje aanschaft.

Door de jaren heen zijn er verschillende soorten en merken haaknaalden op de markt gekomen.
Zo was ik erg nieuwsgierig naar de nieuwste Tulip Etimo haaknaald.


En toen kreeg ik spontaan een pakketje door "Yourzs.nl" aangeboden!
Een setje van een tulip Etimo haaknaald 2,5, 
4 bolletjes haakkatoen van Yarn and Colors en hele schattige steekmarkeerders, in de vorm van een hartje.
De Tulip Etimo haaknaald om te testen :-) Zo lief!!



Tulip Etimo versus KnitPro

Het eerste wat met opvalt is natuurlijk de kleur.
De Tulip Etimo is fantastisch roze....mijn lievelingskleur :-) 
Een heel setje van Tulip Etimo heeft verschillende tinten roze.
Maarrrrr de KnitPro heeft voor elke maat een ander kleur.
Ik vind dat net even ietsjes makkelijker, ondanks mijn lievelingskleur roze is.
Waarom.....?
Omdat ik nogal vaak vergeet met welke haaknaald ik een project maak en ook niet altijd even trouw de maat noteer. Zo is het me regelmatig overkomen dat ik niet meer weet welke maat haaknaald ik heb gebruikt :-(
Ik maak wél veel foto's van mijn vorderingen aan een project en zo kan ik aan de kleur van de haaknaald zien welke maat het is :-) 
Dus daarin is KnitPro erg sterk.

Wat me ook opvalt is dat de Tulip iets dikker lijkt dan de KnitPro, op zich hoeft dat geen probleem te zijn, zolang je een project maar met dezelfde merk haaknaald maakt.

En daarnaast is de vorm van beide haaknaalden iets anders ten opzichte van elkaar.
Ik heb mijn haaknaald altijd op zijn "boers" vast, volgens Google is dat de "mesgreep" 
Toen ik de Tulip in mijn hand had, viel me het eerste op dat het handvat licht en dun aanvoelde in vergelijking met de KnitPro. Dat was even wennen! 
Maar de Tulip heeft een bepaalde vorm van handvat wat ik wel erg prettig vind. Mijn duim had opeens een plek op de haaknaald.

Maargoed....hoe zal de Tulip haken dan?

Ik zocht naar een mooie square en vond er één.

Met Yarn and Colors én de Tulip Etimo begon ik te haken.
In het begin moest ik wennen. Zoals ik eerder al zei vind ik de Tulip licht in de hand voelen.
Daardoor was ik mijn haakritme nog weleens kwijt. 
Ook kreeg ik het idee dat het haakje van de naald iets scherper is, ik stak regelmatig door het garen heen. Mmmmm was het nou een kwestie van wennen aan de naald of zijn de KnitPro naalden dan gewoon mijn favoriete haaknaalden??

Inmiddels was de eerste square af!


Niet slecht.....voor een eerste proefje, al zeg ik het zelf *U*
Wat een leuke square om te haken zeg!!
Ik moet daarbij ook zeggen dat Yarn en Colors erg mooi garen is, het haakt strak (of zou dat toch aan de Tulip liggen?) en er zit een mooie glans op. 


Al snel was er een tweede square in de maak!
En steeds fijner vond ik de Tulip gaan haken.
Steeds minder vaak raakte ik mijn draad kwijt en door het garen prikken gebeurde ook al bijna niet meer. Toch een kwestie van wennen?!
En ook ik had inderdaad het gevoel dat de haaknaald gladder is, één van de kenmerken voor deze Tulip haaknaald.


En inmiddels is een derde square in de maak.
Ik vrees dat er een nieuw project is ontstaan *U*

Inmiddels ben ik oprecht laaiend enthousiast over de Tulip Etimo haaknaald.
Het ligt lekker in de hand, heeft een mooie kleur (maar niet praktisch ten opzichte van de verschillende kleuren per maat haaknaalden van de KnitPro)
De haaknaalden zijn glad. 
Of ze slijtvast zijn moet nog blijken......Ik heb mijn KnitPro nu zo'n 4 jaar en deze zijn bij lange na nog niet versleten. Dus qua kwaliteit doen ze waarschijnlijk niet onder mekaar.

Welke merk haaknaald het beste is blijft natuurlijk een persoonlijke (smaak)kwestie.

Zullen we het eens over de prijs hebben?
De KnitPro kan je tegenwoordig zo rond €30 kopen.
Dan heb ik het over een setje haaknaalden in de maten 2.00 - 6.00 (9 stuks) in een etui.

De Tulip Etimo kan je o.a. bij "Yourzs" kopen.
Losse haaknaalden zijn €7,95 p/st.
Een setje haaknaalden in de maten 2.00 - 6.00 (9 stuks) in een etui, met schaartje in houder en 2 weefnaalden, kost rond de €110,- 
Dat is een behoorlijke prijs in vergelijking met de KnittPro.

Dus naast het feit dat het een persoonlijke kwestie is welke haaknaald het beste is, blijft het ook maar net wat jij voor je "gereedschap" "over" hebt en wat binnen je budget past. 
Nogmaals....ben je aan het twijfelen? Ga naar een goede wolwinkel, waar je diverse haaknaalden mag proberen of koop eerst 1 haaknaald voordat je een (dure) set aanschaft! 

Oja.....ik ging afgelopen zaterdag nog even naar een wolwinkel....want ik had hoognodig nieuwe katoentjes nodig voor een onbedoeld nieuw project.
*oeps* 


Lieve Groetjes
Tertia


9 opmerkingen:

  1. Ik heb laatst ook vergelijking gedaan maar dan met de Clover Amour. Ik vind kleurtjes ook super. En de naald ook heerlijk glad. Maar vind het handvat van de Amour uiteindelijk toch prettiger...
    Dus houd ik het bij mijn vertrouwde Clover Amour.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb de Tulip Etimo nog nooit geprobeerd. misschien ooit nog eens doen, iedereen is er zo enthousiast over. En je weet het pas tot je het probeert. Maar voorlopig ben ik nog gelukkig met mijn andere haaknaalden.
    Wat zijn je squares mooi. En je aankopen bij het wolhuis trouwens ook ;-).
    Check trouwens even mijn blog. verrassing.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ken ook de knitpro naalden en ben ook voor die verschillende kleurtjes. Handig, bij het bekijken van de foto's die je nam...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier de Clover Armour als favoriet! Je hebt me wel nieuwschierig gemaakt. Misschien ook maar eens eentje uitproberen! Mooie square! Had hem ook al op mijn to do gezet (pinterestbord ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gebruik een addi haaknaald, na jarenlang gewone te hebben gebruikt, is deze (ergonomische) beter voor mijn pijnlijke duim.
    Ze zijn prijzig, maar ik heb de 2 meest gangbare maten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo fijn dat er tegenwoordig zoveel fijne haaknaalden te koop zijn. Vroeger waren er alleen van die dunne metalen haaknaalden. En er zijn zoveel manieren om haaknaalden vast te houden. De ene haaknaald past beter bij een mesgreep dan de ander.
    De Clover Amour kost ongeveer net zo veel. Maar als je veel haakt, dan is het prettig om een fijne haaknaald te gebruiken.

    Veel plezier met jouw nieuwe haakproject, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb vorig jaar met moederdag de set van Lana Grossa met 12 naalden in de etui. Ook een super set! Ik ben tevreden!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk om dit blogje te lezen. Ik ben erg enthousiast over de Tullip haaknaald. Ik heb (bijna) de hele serie van Clover Amour maar koop zo af en toe een Tullip omdat deze toch wel erg lekker hakrn.voor mij (ik heb fibromialgie dus misschien dat dat een reden kan zijn), ze liggen gewoon heerlijk in de hand, ook ik haak boers haha.
    ik ben trouwens wel heel benieuwd wat je met deze prachtige grannys gaat doen? Weer een mooie deken?
    Groetjes Myranda

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!