zondag 11 februari 2018

Getest: Barbante garen

Nog 4 nachtjes slapen en dan is de Handwerkbeurs in Zwolle (IJsselhallen Zwolle)
Op do, vrij en zaterdag (15-17 febr.) ben ik Yvonne van "Huisje van Katoen" in haar stand aan het helpen. De beurs duurt tot en met 18 febr.

Het garen van Huisje van Katoen is Barbante, maar wat is dat nou precies??

"Barbante is een garen dat 100% gerecycled is. Het wordt niet opnieuw geverfd en niet chemisch gereinigd. Supergoed voor het milieu dus! Doordat het garen niet opnieuw geverfd wordt, kan het zijn dat er wat kleurverschil zit in de verschillende batches.
Het garen heeft een hele stoere uitstraling, maar is tegelijk erg zacht. Hierdoor haakt het heerlijk. Het beste van twee werelden dus: Een stoer, chunky garen dat tegelijkertijd fantastisch haakt! Daarnaast blijft het garen mooi bij gebruik. Onmisbaar bij home-deco!"



Ik kreeg een paar bollen toegestuurd om te proberen :-)

De bollen.....nouja het zijn meer conen, lijken op het eerste gezicht zware compacte bollen, maar het is dan natuurlijk ook 100% katoen.
Een bol weegt ca. 300 gram en bevat ca. 300 meter garen.
Haaknaald 4 t/m 7 wordt aanbevolen. 

Hoewel het garen stug doet overkomen is het verrassend genoeg zacht zodra het de bol afkomt.
Het garen heeft een mat effect en omdat het voor een wat groter haaknaald geschikt is, is het vrij stoer en chunky om te haken. Perfect voor woondecoratie zoals vloerkleden, manden, lampenkappen, kussen en tassen. 

Ik kreeg de kleuren: ivoorwit, muisgrijs, wolkengrijs en woestijn beige opgestuurd.
Prachtige naturel tinten.
Vrijwel direct wist ik wat ik wilde gaan haken!



De confetti-squares uit het mooie boek van Haken met Studio Hip en Stip, dat onlangs uitgekomen is. Het boek is overigens een echte aanrader!!

Ik pakte haaknaald 6 en ging aan de slag. 
Ik moest even zoeken naar het midden van de bol, omdat deze vrij strak opgerold zit was het beginnetje moeilijk te vinden. Bij de ene bol lukte dat wel, bij de andere niet :-( 
Misschien is het een persoonlijke voorkeur dat je vanuit het midden begint of vanaf de buitenkant.
Nadeel vanuit het midden is dat het draad tijdens het haken als het ware gaat krullen.
Nadeel vanaf de buitenkant is dat je bol constant wegrolt. Ik heb nog niet helemaal ondervonden welk punt om te beginnen het handigst is.


Ondanks de bol er erg stug uitziet is het garen zacht maar wel stevig! Ik moest even wennen aan het structuur van het garen. Omdat het 100% katoen is, mat en een grove draad heeft, haakt het "anders". Anders in de zin van wennen hoe het garen is. Het splijt niet en verder is het heel oké om mee te haken. Heerlijk grof en chunky. Daarom wordt het zeer aanbevolen voor woondecoratie.


Aanvankelijk wilde ik een deken gaan haken, maar ik had te weinig tijd om dit klaar te hebben voor de beurs. Dus ik maakte van een aantal squares een kussen.
Op dit moment is hij nog niet helemaal af, maar ik ben met de laatste toeren bezig :-) 


Natuurlijk neem ik de kussen mee naar de Handwerkbeurs!
Ik zou zeggen....... kom gezellig langs stand 245 Huisje van Katoen!
Je ziet daar prachtige voorbeelden wat je zoal kan maken van het mooie Barbante garen dat Yvonne verkoopt. Laat je verrassen en inspireren. 

Na de beurs zal ik een beschrijving op mijn blog plaatsen hoe ik de kussen heb gemaakt.
Een beetje van Studio Hip en Stip en een beetje van mezelf ;-) 

Zie ik je op de beurs??

Lieve Haakgroetjes
Tertia


7 opmerkingen:

  1. Jaaaa ik kom zaterdag! Ik kom bij je langs! O dat vind ik leuk. :-) Tot zaterdag. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een stoer kussen, erg leuk! Ik ga zeker kijken als ik op de beurs kom!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat wordt inderdaad een stoer kussen! Ik kom niet naar de beurs, ik woon, als Belg, wat te ver... veel plezier daar,
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Tertia,
    Wat leuk dat je garen uit mocht proberen. Geweldig. Je kussen is erg leuk geworden. Ik ga zeker naar de handwerkbeurs. Ik kijk er het hele jaar naar uit. Ik ga donderdag, direct de eerste dag. Zoveel zin in :-).
    Fijne avond en misschien tot donderdag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het ziet er prachtig uit! Veel plezier nog op de beurs!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Stoer garen om mooie dingen voor in huis mee te haken. En ook nog goed voor het milieu. Top. Jouw vierkanten zien er prachtig uit.
    Deze keer sla ik de beurs over, maar ik wens jou en alle anderen die wel gaan een paar heerlijke dagen toe.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super leuk, ik wil heel graag dit stoere garen testen... een lichte naturel of grijze kleur zou ik mooi vinden!
    #crossmyfingersandtoes

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!