woensdag 21 februari 2018

Terray's Barbante Confetti Kussen

Beloofd is beloofd.....
Vandaag de beschrijving hoe ik het Barbante Confetti Kussen heb gemaakt.
Het volledige patroon is een beetje van Annemarie en een beetje van mezelf :-) 


Maar eerst wil ik even iets rechtzetten.
In mijn blogpost over het Barbante garen schreef ik dat het garen 100% gerecycled katoen is.
Maar dat is niet helemaal waar.
De leverancier koopt allemaal kledingresten op en verwerkt dat tot het Barbante garen. 
Het wordt niet chemisch gereinigd en ook niet geverfd, lief voor het milieu dus :-) 
Maar omdat in de kledingresten ook stiksels van bijv. nylon of ander materiaal zit, kan het garen nooit 100% katoen zijn. 
80% katoen en 20% ander materiaal.
Maar wél 100% gerecycled ;-) 

Mijn inspiratie voor deze Barbante kussen komt uit het boek
"Haken met studio Hip en Stip"


Dit haakboek is trouwens een échte aanrader. Niet alleen als je van kleur houdt, want zelf ben ik helemaal niet van de felle kleurtjes die Annemarie in haar boek gebruikt. Maar de patronen en projecten die in het boek staan zijn veelvoudig te gebruiken.
Op instagram zag ik al heel veel confetti squares voorbij komen en toen ik de bollen van Yvonne opgestuurd kreeg wist ik dat ik deze squares wilde gaan maken :-) 

Maar dan in mooie naturel tinten:
ivoorwit, muisgrijs, wolkengrijs en woestijn beige.
Helaas had ik niet voldoende tijd om een hele deken te maken, zoals in het boek staat.
Dus ging ik aan de slag om een kussen van deze squares te maken.
Deze kussen is ongeveer 45x45 cm geworden en de binnenkussen haalde ik bij de Action ;-) 
Ik gebruikte haaknaald 6.

Ik haakte 8 Confetti Squares volgens de beschrijving uit het boek.
2x muisgrijs met woestijn beige vasten rondom.
2x wolkengrijs met woestijn beige vasten rondom voor de ene kant

4x woestijn beige met 2x wolkengrijs vasten rondom en 2x muisgrijs vasten rondom voor de andere kant. 
Maar deze kleurverdeling kan je natuurlijk ook naar eigen kleursmaak samenstellen ;-) 


Deze confetti rondjes verder haken, volgens de beschrijving uit het boek, tot een square met ivoorwit.
Per 4 haak je deze squares volgens de beschrijving uit het boek tot een vierkant.
2 delen heb je dan, een voorkant en een achterkant.


Toer 1:

Rondom deze vierkant haak je met ivoorwit een rand van vasten, daar waar de hoeken in het midden samen komen haak je 1 vaste, 1 vaste niet afhaken en 1 vaste in de volgende opening en deze samen afhaken, 1 vaste. In de hoek haak je 2 vasten, 2 lossen, 2 vasten. Hecht je draad af. 

Toer 2:

Met woestijnbeige haak je in de hoek 1 vaste, 2 lossen, 1 vaste en op elke steek een vaste.
Totaal heb je op één zijde inclusief de hoek 45 vasten gehaakt. Het mooiste is om deze "onzichtbaar" af te hechten. Het principe van onzichtbaar afhechten wordt duidelijk in deze You-Tube tutorial uitgelegd.
  KLIK voor het filmpje

Toer 3:
Met wolkengrijs haak je in de hoek 1 vaste, 2 lossen, 1 vasten.
Dan een vaste in elke achterste lus van de steek. Dan bedoel ik niet de achterste lus van de steek zelf maar de lus achter de steek. Je ziet aan de achterkant van de steek een lus zitten. 
Aan één zijde heb je 47 vasten gehaakt, inclusief de hoek. Hecht onzichtbaar af. 

Doordat je aan de achterkant van de steek haakt komt de steek van de vorige toer als het ware bovenop te liggen. 



Toer 4: 
Met muisgrijs haak je hetzelfde als toer 3,
Aan één zijde heb je 49 vasten gehaakt, inclusief de hoek.

Toer 5:
Met Ivoorwit haak je hetzelfde als toer 3.
Aan één zijde heb je 51 vasten gehaakt.
Hecht NIET af!

Toer 6:
Met een halve vaste naar de hoek,
4 lossen (= een stokje + een losse), 1 stokje in de hoek.
1 stokje in elke steek, in de hoek 1 stokje, 1 losse, 1 stokje.
Hecht af in de 3 lossen van de eerste lossen die je hebt gehaakt.
53 stokjes aan elke zijde inclusief de hoek.

Deze toeren herhaal je ook voor de andere zijde van het kussen.


Nu ben je zover dat je beide kanten aan elkaar kan maken.
Werk alle draadjes weg, als je dat nog niet had gedaan.
Leg beide lappen met de verkeerde kant op elkaar.
Haak door beide hoeken heen 1 vaste, 1 losse, 1 vaste.
Daarna haak je in elke steek van beide kanten met vasten de kussen rondom aan elkaar vast.
Voordat je aan de laatste zijde begint schuif je de binnenkussen in de hoes. 
Met vasten sluit je de laatste zijde helemaal dicht, hecht je draadjes af en klaar is je kussen! 


Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is.
Mocht je vragen hebben, stel ze gerust!
Veel haakplezier

Lieve Haakgroetjes
Tertia



8 opmerkingen:

  1. Je kussens zijn heel leuk geworden, mooi garen!
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi kussen! En ik wist helemaal niet dat je bij deze stand stond, anders had ik je zeker even gedag gezegd! Ik heb de bollen en de mooie lamp wel gezien vanuit een ooghoek (het was lekker druk bij jullie kraam), maar het kussen helaas niet. Gelukkig kan ik 'm hier bewonderen! En dat garen is heel mooi, de tinten, maar ook zeker het verhaal erachter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zag de kussen in het echt en hij is prachtig! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Tertia,
    Wat is het toch een leuk kussen. Heel erg mooi.
    Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jammer dat ik het niet in 't echt gezien heb... Al was ik dus wel op de handwerkbeurs. Tijd te kort! Super mooi resultaat en dat garen ziet er echt geweldig uit!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat gerecycleerd garen geeft echt een wondermooi effect! En wat goed dat het op deze manier gemaakt wordt. Je hebt er eer aan bewezen met je kussen!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!