zondag 23 oktober 2016

De droomdeken update

Hey lieve bloglezers,

Eventjes geluid vanaf deze kant van het scherm.
Ik ben er nog wel, alleen kan het maarzo gebeuren dat ik niet veel te vertellen of te laten zien heb.
We hebben een heerlijke week herfstvakantie achter de rug, een week van relaxen, uitslapen, boekje lezen, beetje haken en dagjes uit.

De laatste weken ben ik op haakgebied een beetje met van alles en niks bezig.
Grote projecten die langzaam vorderen en dan vraag ik me af of van elke toer een blogupdate wel zo leuk zou zijn? 

Inmiddels zijn we in de 4e week van de Droomdeken cal.
En het wordt toch een mooie deken, kan ik je vertellen!


Zoals alle dekens beginnen, is het eerst een lange sliert......ik vind het fascinerend hoe deze sliert in mum van tijd al een heus dekentje aan het worden is.


Deze droomdeken is géén "culinaire" hoogstandje wat haken betreft.
Er wordt gebruikt gemaakt van echte beginners steken en eigenlijk is het haken aan deze deken voor een wat gevorderde haakster ietwat saai?
Maar juist de eenvoud van deze deken maakt dat het een mooie deken wordt! 
Zoiets als "Less is more" 

Maar vergis je niet......ik heb die herhalingsrand toch écht een stuk of 3 keer moeten uithalen.
Iets met niet goed lezen en denken dat ik het wel kan ;-) 
Zo zie je maar hoe belangrijk GOED lezen is voordat je begint met haken.


Deze deken haak ik met Julia garen, ik had nog een grote bulk in mijn eigen voorraad liggen.
Ik krijg veelvoudig de vraag hoeveel Julia garen je nodig hebt voor dit project?
Omdat ik genoeg bollen heb liggen weet ik het eerlijk gezegd niet precies, maar weet je dat je dit heel gemakkelijk zelf kan uitrekenen?!! 
Wat je moet weten is hoeveel bollen er nodig zijn voor deze deken en hoeveel meter garen er op de originele bollen zit.

Oke.....voor de Droomdeken heb je 40 bollen Phildar Partner 6 nodig.
Eén bol Phildar Partner 6 van 50 gram heeft 66 meter op een bol zitten.

Vaak denkt men dat je het aantal grammen moet vergelijken met elkaar, maar dat is niet zo.
Het aantal meters dat je nodig hebt is van belang, niet elke soort garen heeft evenveel meters op een bol zitten dat 50 gram weegt.

40 x 66 = 2640 meter, heb je totaal nodig.

Dit vergelijk je met het garen dat jij wilt gaan gebruiken. Raadpleeg wat er op je etiket staat!
Ik gebruik dus Julia garen, 1 bol van 100 gram heeft 170 meter.
Dus ik deel het totaal aantal meters wat er voor de droomdeken nodig is door het aantal meter van 1 bol dat ik zelf heb.

2640 : 170 = 15.529*******
Afgerond naar boven 16

16 bollen Julia, ongeveer.....
Let op!: hand van haken, de maat haaknaald kan natuurlijk van invloed zijn.
Ik hou niet van krapjes zitten, dus ik koop altijd 1 bol extra, maar dat moet je natuurlijk zelf weten ;-) 
Aangezien ik een bulk van 27 bollen al heb liggen hoef ik me geen zorgen te maken dat ik tekort kom :-) 


Deze week haalde ik #week3 in en ging gelijk door met #week4.
Ik vind het écht een heel fijn haakproject......het is haast tomeloos haken, zelfs als je de herhalingsrand onder de knie hebt ;-) 

En nu ben ik dus helemaal "bij" met het huiswerk.


Helemaal tevreden....zowel met de kleur als de deken zelf!
Nu wachten op morgen dan komt #week5 alweer online te staan.
Wil je ook deze Droomdeken haken?
HIER vind je alle informatie en de wekelijkse patronen

Tot de volgende droomdeken update!
Lieve Groetjes
Tertia



28 opmerkingen:

  1. Wat gaaf dit patroon, had ik nog niet eerder zien langskomen.
    Geeft met deze kleurtjes een prachtig effect
    Nog een fijne zondag
    Manon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Manon, ik heb inmiddels een link toegevoegd waar je dit patroon kan vinden. Aanhaken kan alsnog. Het is een erg leuk project ;-)

      Verwijderen
  2. Hij wordt mooi! Misschien een goede reden om Julia eens te proberen.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anita, het haken met Julia gaat helemaal prima, zelf ben ik wel heel erg benieuwd hoe de kwaliteit zal zijn/blijven na een wasbeurtje

      Verwijderen
  3. Ik ga ook begonnen met Julia. Gebruik je ook verschillende naald diktes Tertia?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super leuk!! Ik gebruik inderdaad verschillende naald diktes. In een volgend blogberichtje over de droomdeken zal ik het hierover hebben.

      Verwijderen
  4. Gaat vast en zeker een hele mooie deken worden.
    Fijne zondag.
    Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nu al mooi, bedankt voor de tip, ik wil binnenkort ook graag een woondeken haken :) Wie weet kies ik ook voor Julia of mss toch voor Royal :) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een echte aanrader.....Julia haakt verder prima maar ik kan nog niks zeggen over de kwaliteit ervan.....ik hoor horrorverhalen maar ik ga het ondervinden

      Verwijderen
  6. Ik heb besloten om niet mee te doen. Maar je maakt het me wel moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha....tja de beslissing is aan jezelf natuurlijk. Ik vind het erg leuk om aan deze deken te werken. Het resultaat lijkt me zo mooi worden!

      Verwijderen
  7. ik ben het helemaal met je eens Tertia, dit is idd een deken voor beginners, maar door z'n eenvoud toch zo mooi. Op maandagavond ben ik al klaar met haken en zit dan alweer vol ongeduld te wachten op het volgende deel.Ben je tevreden over de kwaliteit van het julia garen? En hoe haakt het? Ik denk eraan om nog een tweede deken te beginnen met dit garen, maar ik hoor dat het wel heel erg pluist en ik ben ook nog op zoek naar de juiste kleur, zou hem graag maken in taupe.Ik ben nu bezig met marl-wool van de zeeman en deze haakt ook heel lekker weg,is wel een stuk duurder dan julia maar geeft ook een mooi resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marianne, het Julia garen haakt wat mij betreft prima hoor. Het kwaliteit ervan weet ik nog niet....ik hoor horrorverhalen over pluizen. Ik kan het pas ondervinden wanneer de deken af is en een wasbeurt heeft gehad. Best spannend dus :-)

      Verwijderen
  8. Prachtig!!...ik heb ook nog een hele voorraad van julia liggen...misschien ga ik er toch wel aan beginnen..
    Heb jij ook met verschillende diktes haaknaalden gehaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh leuk Klaske!! Het is een leuke project deze droomdeken. Ik heb inderdaad verschillende diktes haaknaalden gebruikt!

      Verwijderen
  9. Wauw, wat een mooie "deken in wording" ... zowel qua kleur als patroon. Eenvoud ... ik houd ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Juist eenvoud en een mooie kleur garen geven deze deken een bijzondere look. Jouw deken wordt echt moi.

    Veel haakplezier, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Terray, hartelijk bedankt voor je inspiratie. Door jou ben ik ook begonnen met een Droomdeken haken, maar dan met het garen Royal van Zeeman :-) Bedankt voor je duidelijke uitleg over het omrekenen. Ik heb over mijn Droomdeken geschreven en natuurlijk een link naar je blog geplaatst. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Terray,
    kun je inmiddels al iets zeggen over de kwaliteit van de Julia deken? Ik denk er ook over om 'm met de Julia te gaan maken.
    Groetjes, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heb je je naalddikte ook aangepast?
    Grtjs Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik bedoel; welke haaknaalden heb jij gebruikt met Julia garen?
    Grtjs Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben begonnen met haaknaald 8 (geloof ik) maar voor de rest is het een kwestie proberen wat het mooist gaat worden. Elke hand van haken is verschillend en mijn deken ligt (helaas) even stil :-( Ik hoop dat je eruit gaat komen, gewoon doen en al hakende wijst het zich de weg wel

      Verwijderen
  16. Waar kan ik het geschrevenpatroon van de droomdeken vinden?mvg Karin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Staat een link in mijn blogbericht 😉 Even doorhoppen naar Wolplein dus

      Verwijderen
  17. Haak je met julia garen met een dubbele draad met haaknaald 9?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heeft er iemand ervaring om de droomdeken met supersoft garen van Zeeman te haken?

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!