zondag 27 januari 2019

Een "freebee" voor jou

Hoi lieve blogvrienden!

Het was september afgelopen jaar, dat mijn laatste contractverlenging was ingegaan.
Nog 5 maanden verzekerd van werk en dan zou ik weer volop moeten gaan solliciteren.
Ik had me voorgenomen om me er niet al te druk over te maken en pas actief met solliciteren gaan beginnen wanneer het nieuwe jaar (2019) is aangebroken.

Maar in je achterhoofd werkt dat niet.....me niet druk maken. Althans bij mij niet.
In november ging de eerste sollicitatiebrief al de deur uit. En ik was ook al bezig met het bedenken van afscheidscadeautjes. 
Ja......ik heb eerder met dit bijltje moeten hakken.
3 jaar lang mocht ik in Deventer op een tankstation werken en uiteindelijk geen vast contract gekregen. Zo verschrikkelijk vond ik dat! 
Als afscheidscadeau heb ik toen voor al mijn collega's een "freebee" gemaakt.
Klik HIER voor dat blogbericht ;-)


Toen ben ik taxichauffeur voor schoolkinderen geworden.
Leuk, maar toch niet helemaal mijn ding.
En soms komen er dingen zomaar op je pad.
Op een goede dag werd ik gebeld door mijn toenmalige manager van het tankstation.
Hij kon mij een baan aanbieden voor 16 uur/week, alleen in een andere stad (dat was geen probleem)
Nou daar hoefde ik niet lang over na te denken.....het werk dat ik met zoveel plezier toen heb gedaan ging ik weer doen! Natuurlijk heb ik geprobeerd om gelijk een vaste aanstelling te krijgen, maar helaas, "niet het beleid van het bedrijf". 
Jammer, maar ruim 22 maanden in het vooruitzicht met werk dat ik zo leuk vind stemde mij gelukkig.
Ik heb gewerkt en geknokt, ik heb opnieuw geleerd en ben verder gegroeid. 
Natuurlijk wilde ze me op de werkvloer graag houden! (maarja het hoofdkantoor beslist) 
Maar eindelijk, vlak voor de kerstdagen kreeg ik het geweldig mooie bericht......

Mijn contract zou omgezet gaan worden in een vaste aanstelling!!!!!

Je kan vast snappen dat ik hier heeeeeeeeel erg blij mee ben :-)
Het afscheidscadeautje dat ik in gedachten had zou een "ikmagblijven-cadeuatje" gaan worden.
Want ik ben zo dankbaar dat ik mag blijven en zo blij met mijn collega's.
Dus in januari begon ik met haken.

Het moest dit keer ook weer een "freebee" gaan worden.
Tja dit zoemend beestje staat nou eenmaal onlosmakend verbonden met het bedrijf waarvoor ik werk ;-)
Deze keer ging ik potjes maken met daarop een bijtje, gevuld met honingdrop.
De dekseltjes werden voorzien van een gehaakte hoesje uit het boek "Bizzy Bee potjes haken" van Klaske van de Bij. Een boek vol inspiratie met leuke gehaakte potjes.
Ik liet jullie in mijn vorige blogpost hiervan al een sneakpeak zien ;-) 


En toen waren de bijtjes aan de beurt.
Het leek wel of er een bijenplaag in huis was ;-)


De vleugeltjes knipte ik van een soort organzastofje en deze naaide ik aan het lijfje.


En dit is het uiteindelijke resultaat geworden!



Zelf vind ik ze geweldig geworden, maar toch vond ik het een beetje spannend om dit aan mijn collega's te geven. Niet te truttig of te oudbollig? :-(
Maar ik kreeg zulke lieve reacties, ze vonden het allemaal super leuk én lief. 

Voor degene die ook dit lieve bijtje willen gaan haken.
Ik heb het patroon opgeschreven en wil hem wel delen met jullie :-)
Let op!: ik ben géén amigurumist. Het is een vrij simpele beschrijving en enige ervaring met haken van amigurumi is wel handig.

Je hebt nodig:
Geel en zwart garen (katoen), 1 paar veiligheidsoogjes 5mm
vulling en organza of tule voor de vleugeltjes

*1  Met geel, 6 vasten in magische ring (6)

*2 2 vasten in vasten (12)

*3 1 vaste, 2 vaste zelfde steek (18)

*4 vasten in elke steek (18)

*5 vasten in elke steek (18)

*6 Met zwart, vasten in elke steek (18)

*7 Met geel, vasten in elke steek (18)

Bevestig de oogjes tussen toer 2 en 3, maak met zwart garen een mondje

*8 Met zwart, 4 vasten, 2 samenhaken (15)

*9 Met geel, 3 vasten, 2 samenhaken (12)

*10 Vanaf nu alleen met zwart, 2 vasten, 2 samenhaken (9)

Bijtje opvullen

*11 1 vaste, 2 samenhaken (6)

*12 2 samenhaken (3)

Hecht de draad af en weef door de steken, maak het eindje in een puntje.

Knip van organza of tule 2 vleugeltjes, maar wel zo dat ze aan elkaar zitten. Maak ter hoogte van het eerste zwarte streepje de vleugeltjes met kleine steekjes vast. Je zou ook de vleugeltjes kunnen haken.



Veel haakplezier!

Lieve groetjes
Tertia








34 opmerkingen:

  1. Mooie bijtjes en heel erg gefeliciteerd met je vaste baan, mensen kunnen zeggen wat ze willen maar er gaat niets boven vastigheid en het is al helemaal super dat je het zo goed naar je zin hebt daar, helemaal super voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies zoals je zegt...deze vastigheid schept een beetje rust. Dank je wel X

      Verwijderen
  2. Wat een vrolijke bijtjes! Die zijn ook blij met je collega's. Veel werkplezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ontzettend leuk gemaakt! En waar zouden we zijn zonder bijen!
    En... gefeliciteerd hé, met je vast contract!
    Lieve groet,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Proficiat met uw vast contract. Werkt toch altijd rustgevend als je dit in handen hebt en dan zeker een job die je heel graag doet. Leuk patroon waarvoor dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig dat je mag blijven. Nogmaals gefeliciteerd!
    Dank je wel voor dit patroontje. Dochterlief houdt erg van zulke haaksels. Ze vindt het vast erg leuk voor op haar kamer of als sleutelhanger.
    Veel werkplezier verder!
    Groet, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Ilse, succes en plezier met het maken van een bijtje X

      Verwijderen
  6. Fijn dat je op je werkplek mag blijven.
    En natuurlijk vinden ze zo'n super leuk cadeautje niet oudbollig...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. geweldig dat je je baan hebt gehouden

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ontzettend fijn voor jou! Gefeliciteerd! En de bijtjes zijn super leuk! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey Tertia,
    Echt super fijn dat je een vaste aanstelling hebt gekregen. Zo gaaf.
    Wat een schattige bijtjes. Echt zulke leuke cadeautjes.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een schattige potjes heb je gemaakt zeg.
    Enne gefeliciteerd met je vaste baan nu.............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dapper hoor; telkens solliciteren en maar weer hopen! Geweldig zo'n mooi kadootje. Veel werkplezier toegewenst met je verwende collega's!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou dat solliciteren hoeft nu hopelijk de komende jaren niet meer. Het geeft rust. Dankjewel

      Verwijderen
  12. Wat fijn dat je mag blijven! En wat een leuke blijfcadeautjes heb je gemaakt! Succes meid

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat fijn dat je mag blijven! En wat een leuke blijfcadeautjes heb je gemaakt. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Van harte gefeliciteerd en natuurlijk is dat spannend, maar gelukkig is dat achter de rug. Super leuke cadeautjes heb je gehaakt, het kan toch niet anders of je collega's zijn daar blij mee. Maar ik snap wel wat je bedoeld, ik heb voor mijn collega voor haar verjaardag een sjaal gebreid en ik vraag me ook af of ze de sjaal wel leuk zal vinden. Morgen weet ik het ;) Nogmaals van harte, Liefs Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn collega's waren er inderdaad blij mee, ze vonden het juist super leuk. Hopelijk heb jij ook een blije collega? Vast wel ;-)

      Verwijderen
  15. Wat ontzettend fijn, Tertia! Van harte gefeliciteerd, het is je gegund.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat ontzettend fijn dat je in plaats van afscheids-bijtjes blije blijf-bijtjes mocht weggeven. Gefeliciteerd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het ziet er heel leuk uit! En natuurlijk prachtig dat je voor vast mocht blijven werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een leuke potjes! En gefeliciteerd met je vaste aanstelling!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!