donderdag 5 november 2020

Mijn allermooiste gehaakte deken "ever"

 Allereerst wil ik jullie nog heel erg bedanken voor alle lieve reacties op het nieuws dat ik weer ben gaan bloggen. Zowel hier op de blog, als mijn Facebookpagina waren de reacties zo enorm, het voelde als een warm welkom. Zo fijn, het geeft een extra boost om weer gezellige blogverhaaltjes te gaan schrijven.

Vandaag is het donderdag en op Instagram wordt er vaak met #throwbackthursday gepost. Oftewel een terugblik op de donderdag......

Dus laat ik vandaag op mijn blog ook maar eens terug in de tijd gaan........

Een klein jaartje geleden, vlak voordat ik met "sabbatica" ging, postte ik een berichtje over de Bláithín Blanket Stash Busting Cal van AnnieDesign.

 (HIER kan je betreffend blogverhaaltje nog eens lezen)

Ik begon met een kleurrijke variatie aan de bloemensquares 


Ik was er niet zeker van of ik dit mooi zou vinden en zocht naar een andere kleurencombinatie.
Ik dook in mijn voorraad Caron Simply Soft en van deze kleurencombinatie werd ik wél erg blij.


4 tinten roze/rood, beetje geel en groen en veel ecru, dat is het uiteindelijk geworden!
Ik neem jullie mee op fotoverslag van de gemaakte squares.


Het was soms even uitproberen, uithalen en opnieuw haken, maar ik was (en ben nog steeds) helemaal verliefd op de kleurencombinatie


Ik moest lang nadenken over hoe ik de "solidsquare" zou gaan maken. Dat is de basissquare tussen alle flowersquares.
Ik wilde namelijk geen effen ecru square haken, want dan heb je het idee van een dambord. Maar elke toer een andere kleur vond ik ook weer zo druk worden.. Uiteindelijk heb ik besloten om de basissquare voornamelijk ecru te gaan doen en de één na laatste toer in een tint van de bloemen.. Deze heb ik steeds afgewisseld met de andere tint roze/rood en het werd precies wat ik voor ogen had!



Het haken aan deze squares was een aangename afleiding van alle Coronavirus nieuws, dat afgelopen maart (en nu nog steeds) de wereld beheerste.
Verplicht thuis zitten omdat ik af en toe hoestte, de teleurstelling omdat onze vakantie niet door kon gaan. 



Op een geven moment volgde ik maar minder tv/nieuws en Facebookberichten en ging de focus op de mooie en fijne dingen. Het haken aan de mooie squares van de Bláithín Cal.
De ene dag lukte dat beter dan de andere dag. 



Heerlijk spelen met fijn garen en kleurrijke combinaties in het roze/rood, klein beetje geel en groen en veel ecru ;-)




En toen was daar het moment dat de laatste flowersquares in de maak waren. 


Nola vond het allemaal net zo mooi worden :-) en ik ook!



Af en toe moesten de squares even neergelegd worden hoe de deken eruit zou gaan zien en daar werd ik heel blij van :-) 



Het leek wel een haakfabriek, al die basissquares die nog gehaakt moesten worden ;-)



En dan is daar hét moment dat alle, écht álle squares klaar waren, om aan elkaar gehaakt te worden.


Het ging snel.....1 mei zaten alle grannies aan elkaar en toen was het bedenken welke rand ik eromheen wilde......


Bordertime!..........
Na lang zoeken op het www vond ik een lief, klein bescheiden randje. Meer zou de deken niet nodig hebben......


En dan halverwege mei van dit jaar, was de deken klaar!
En ik vind 'm zo mooi geworden. 
Het randje heel bescheiden, lief en subtiel. 
De kleuren die helemaal in mijn straatje passen. 
Het is mijn allermooiste gehaakte deken "ever" geworden :-)



Ik zal nog even alle info over deze deken op een rijtje zetten.

Het gratis patroon van deze Bláithín Blanket Cal van AnnieDesign kan je HIER (klikkerdeklik) vinden.
Let op! Het patroon is in het Engels.

Ik gebruikte als garen Caron Simply Soft in de volgende kleuren:
Soft Pink
Plum Wine
Victorian Rose
Burgundy
Sunshine
Pistachio
Off White

Ik heb helaas niet bijgehouden hoeveel garen ik heb verbruikt.
Ik haakte met haaknaald 5 van Tulip Etimo

Het randje heb ik gevonden op de blog van Lullaby Lodge, klik HIER voor een beschrijving (wel in het Engels)

De geplaatste foto's van deze deken in wording zijn ook bijna allemaal gepost op mijn Instagram account. Gelukkig maar, want heel veel informatie en het "gevoel" op het moment van haken was ik alweer kwijt. 
Daarom alleen al is het een goede reden om weer te gaan bloggen. Deze deken mocht zeker niet ontbreken op mijn blog, maar lastig is het wel om achteraf over deze haakreis te schrijven.
Ik heb nog één afgemaakte deken om te laten zien en dan zal ik ook over mijn huidige projecten vertellen. 

Tot de volgende blogbericht,waarin ik jullie de deken laat zien die ik voor de dochter maakte!
Lieve Groetjes
Tertia


8 opmerkingen:

  1. Hey Tertia,
    Ik volg je ook op instagram dus heb de deken al eerder gezien. Ik vind hem zooooooooo ontzettend mooi geworden. En ik vind het zo leuk dat je weer aan het bloggen bent. Zo gezellig om je weer terug te hebben hier in blogland hihi.
    Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij is prachtig. Ik kan me voorstellen dat je er heel blij mee bent.
    De 1e combinatie vond ik ook erg mooi, maar dan zonder de donkere rand. De donkere rand is te hard.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig! Het lijkt me inderdaad lastig om maanden later te bloggen hierover, dus ga vooral weer lekker bloggen, zodat we kunnen zien waar je mee bezig bent, ik geniet altijd van jouw berichtjes!
    Mijn dochter (25) zei laatst dat ze eigenlijk wel een gehaakte deken voor op haar bed zou willen, maar, ze kent zichzelf, heeft misschien wel 50 WIP's (of meer) liggen. Ze begint ergens aan, komt weer wat anders leuks tegen, en het eerdere project wordt aan de kant gelegd voor een volgend project. Dus zo'n tweepersoons deken, daarvan wist ze zelf ook wel dat dat voor haar een eeuwigdurend project zou zijn. Ik stelde voor dat we hem samen gaan haken, maar dat kan natuurlijk alleen als we squares haken, die we later aan elkaar zetten.
    Ik zal haar jouw deken eens laten zien, zou me niet verbazen als dit precies het soort deken is dat zij graag op haar bed wil.... (dus dank voor de inspiratie!)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt wat een prachtige deken is dit geworden zeg, zo mooie kleuren bij nostalgisch. Je hebt met de andere granny in donkere kleuren mij geinspireerd om weer eens wat te haken. Ik ben nl al 6 weken met corona thuis, heel ziek geweest en nergens fut voor. Normaal quilt ik maar daar heb ik ook geen zin in. Granny's haken dacht ik dat moet me lukken........thx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk om jouw haakavontuur over deze deken te lezen! Rijkelijk geïllustreerd met foto's. Prachtig om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige deken. Hij ziet er door de kleuren heel anders uit dan het exemplaar van de ontwerpster. Leuk om de hele haakreis zo mee te maken.

    Groetjes en fijn weekend, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk dat je weer gaat bloggen. Het is een schitterende deken geworden! Ik herken wat je beschrijft: Het is zo leuk om het gevoel tijdens het haken weer te geven. Eerder genoot ik tijdens het maken, daarna was het weg. Nu geniet ik er veel langer van na.
    Ik ben niet zo'n deken-haakster. Kleinere projecten zijn meer iets voor mij. Inmiddels ben ik toch de CAL, door jullie destijds geïntroduceerd aan het afmaken.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!