zaterdag 27 augustus 2022

Van elke kleur 1 bol, twee dekens!!

 Ik had jullie vast wel verteld dat ik best wel veel restjes over had van de "Spice of life blanket, the remix". Ergens vond ik het jammer dat de deken niet iets groter was gemaakt, aan de andere kant kon ik vast wel nóg een deken maken van deze restjes.........

Zo stuitte ik, eind vorige jaar, via instagram op de leuke restjes-deken "Ratsche winter blankie"

Ik voegde een goudglitter draadje erbij, ooit eens gekocht bij de Aldi zonder er een exacte bestemming voor te hebben. En ik kocht een aantal bollen ecru van Stylecraft erbij.

En zo begon de -lange- reis aan het haken van gezellige glitterrondjes met alle restjes garen.....





De maanden vlogen voorbij, soms leek het maken van deze restjes-deken eindeloos te duren, vergde soms wat aanpassingsvermogen en creativiteit omdat sommige kleuren op waren en ik niet al mijn rondjes (volgens mijn gemaakte schema) had gemaakt. 
Af en toe leek het wel productie werk, al die rondjes.....maar eindelijk was daar het moment dat ik alle grannies aan elkaar kon gaan haken!

Let's Rock deze squares :-)


Alle squares tot een gehele deken rangschikken.....Hoe doe je dat?
Nou, niet teveel denken maar gewoon doen en ik had 1 vuistregel:
niet dezelfde kleuren naast elkaar.....


Na wat heen en weer schuiven met sommige squares, kon het werkje van aan elkaar haken gaan beginnen!




Ik volgde de instructies volgens patroon, aan elkaar haken met vasten waarbij je de goede kanten op elkaar legt. Dit deed ik met het gouddraadje, zodat de sparkling in de deken weer een beetje terug te zien is. *U*


De rand liet nog even op zich wachten.....Vanuit het patroon vond ik de rand iets te simpel.
Het liefst wilde ik ook alle kleuren een keer terug laten komen in de rand, maar helaas waren sommige kleuren al op :-( 

Ik maakte wat proefjes....


Maar dit was "Too Much" Het patroon kwam niet tot zijn recht, de kleuren zouden te overweldigend zijn. Dus ik probeerde iets anders......


De kreeftensteek in goudglitter......
Maar ook dit was niet wat ik zocht, het had geen wow-factor.
Zelfs Nola was niet enthousiast te krijgen ;-)

Nog nooit heb ik zoveel moeite gehad met het haken van de rand aan een deken.
Eerst kon ik niks geschikts vinden, maar eenmaal een redelijke leuke rand te hebben gevonden, bleek ik hem helemaal "fout" te haken.
Dus uithalen en (weer) opnieuw beginnen.



Het idee van een soort van boord-randje is uiteindelijk wel gelukt, 
oké hij vouwt 'm vanzelf een beetje naar binnen....ik neem het op de koop toe. Ik was er zo klaar mee en had geen puf meer om het weer uit te halen en alle ideetjes voor een wow-randje waren ook op!

Het is goed zo :-)


Ik ben toch enigszins verbaasd hoeveel squares ik nog van alle restje kon haken. Het is een royale deken geworden die een beetje oosters aandoet.
Ik ben er blij mee!!



Even wat informatie over deze deken op een rij:

Ik haakte met restjes garen die over waren van de Spice of Life blanket, aangevuld met een gouddraadje en ecru. Deze deken is heel goed te maken van restjes, vraag me dus niet hoeveel garen nodig is, want dat weet ik niet precies. Je kan deze deken net zo groot/klein maken als je zelf wilt!

Ik haakte met haaknaald 4,5 en mijn deken is inclusief rand 1.15 x 1.55 meter geworden.

Het patroon heb ik gevonden op het Instagram account van Sonja -Ratschebutsch- 
Klik HIER om naar account te gaan, waar je een tutorial kan vinden.
Maar het patroon is ook te koop in haar Etsy-shop (Engels-talig)
Klik HIER om naar het kooppatroon te gaan.



Van elke bol 1 kleur....
ik maakte de Spice of life (the remix) 

Van de restjes, een gouddraadje en ecru, de Ratsche Winterblankie.

2 dekens, dezelfde kleuren, maar elk zo anders.

Lieve haakgroetjes
Tertia

8 opmerkingen:

  1. wow wat een mooie dekens. Volgens mij heb je nu een hele collectie mooie dekens

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schitterende deken, heel vrolijk en lekker veel restjes mooi weggewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi eindresultaat. En leuk dat je nu 2 dekens hebt die zo verschillend zijn en toch bij elkaar passen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. die is heel mooi geworden hoor, ik vind hem zelfs mooier dan de spice of life.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi!
    Leuk hoe je twee heel verschillende dekens kunt creëeren van hetzelfde garen.
    Een echt geduld werkje, zo veel granny's haken, aan elkaar haken en vervolgens de rand. Knap,werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Tertia,
    Wat een prachtige deken is het geworden. Echt, gewoon wauw. Ik heb het natuurlijk helemaal gevolgd via insta. Ik heb ook nog resten liggen van mijn spice of life en heb nu helemaal zin om er wat mee te gaan doen. Maarja, ik zou nog steeds potjes tijd willen kopen haha. Ik heb teveel wat ik wil doen hihi.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!