zaterdag 21 juli 2018

De zoete haken & kleur deken


En zo zijn we ineens bijna 2 weken verder en is er intussen tijd geen blogverhaaltje uit mijn vingers gekomen. Het lijkt wel op een kleine blogdip :-(

Of zou het aan het warme weer liggen, te druk met andere bezigheden of gewoon eens geen zin hebben? Hoewel bloggen ook maar een hobby is (en geen betaald werk) wil ik me niet schuldig voelen over mijn lange afwezigheid, maar toch voelt dat wel een beetje.

Maar hier ben ik dan weer met een leuke update over de zoete haken&kleur deken.......
Hij is af! Klaar, finished 
En ik ben er zo blij mee!!




Voor we op vakantie naar Kos gingen was de deken al op lengte.
Alleen moest de rand nog.  
Ik heb heel lang zitten dubben welke het moest gaan worden.
De "originele" rand, zoals hij ook in het boek "Haken Kleur een huis vol geluk" staat.
Uiteindelijk heb ik toch voor een andere rand gekozen.
De reden was voornamelijk dat ik verzuimd had om al die draadjes af te werken.

Tip van mij: doe dat gelijk tijdens het haken bij het wisselen van een kleur!! 
Scheelt je zoveel tijd.

Het gevolg was dat ik geen zin had om achteraf al die draadjes af te werken.
Dus bedacht ik dat ik al die draadjes maar in de rand moest gaan verstoppen.
Niet mijn eigen idee hoor. De rand die ik voor deze deken heb gebruikt staat ook in het boek "Fair Isle haken, bij de deken die ook nog aan het maken ben ;-) 

Een simpele rand van vasten dus.
Rondom gehaakt en na 7 toeren weer minderen zodat de rand als het ware zich gaat omvouwen en tenslotte met een halve vaste aan de deken vastgemaakt. 
Het was een behoorlijk langdradig klus, kan ik je vertellen.
Qua tijd en qua garen. 3 bollen had ik voor de rand nodig!





Ruim 9 maanden heb ik aan dit heerlijk tomeloos haken project gewerkt.
Soms heel veel toeren achter elkaar en soms eventjes wat minder.
Meestal thuis en soms op de camping.
Meestal binnen en soms in de tuin.



Nog even een paar feitjes op een rij:

Het patroon komt uit het boek "Haken & Kleur, een huis vol geluk van Claire Boeter en Saskia Laan.
Voor mijn deken gebruikte ik een mix van Scheepjes Roma en Stylecraft.


Dit is mijn kleurenpalet:
Roma kleurnummers: #1600, #1618, #1651, #1665, #1666
Stylecraft kleurnummers: #1023 Raspberry, #1083 Pomegranate, #1123 Claret, #1130 Candyfloss, #1241 Fondant, #1246 Lipstick, #1827 Fuchsia Purple, #1828 Boysenberry, #1833 Blush, #1020 Lemon en #1711 Spice
Heel veel roze met een vleugje rood, geel en oranje :-) 

Ik gebruikte haaknaald 4,5 en de uiteindelijke afmeting van mijn deken is 1.25X 1,95 meter geworden. 


Wil je mijn haakreis van deze deken nog eens nalezen?
Gebruik dan de label "zoete haken&kleur deken" en je treft alle blogverhaaltjes over deze deken.

Nu ben ik eventjes onthand......dat heb ik vaak na zo'n langdurig project *U*
Bedenkend wat ik hierna zal gaan maken.....iets afmaken of iets nieuws beginnen??
In ieder geval verder met nieuwe dekens maken :-) 

Lieve Haakgroetjes
Tertia

Oja....en de deken is door het keuringsteam goedgekeurd hoor!!! 






9 opmerkingen:

  1. Tjonge, wat een werk heb je daaraan gehad! Maar de deken is wel ontzettend leuk geworden. En fijn dat hij is goedgekeurd, haha. Herkenbaar, zo'n dip als je een groot project af hebt, wat zal ik nu weer eens gaan doen? Eerst iets afmaken, of een nieuw project opstarten? Zelf ben ik al mijn WIP's aan het afmaken. Ik heb normaal maar 3 werkjes tegelijk opstaan, een breiwerk, een haakwerk en een paar sokken. En soms een borduurwerk in plaats van brei- of haakwerk. Maar het afgelopen jaar heb ik aardig wat projectjes niet afgemaakt. Dat doe ik nu, en het is heerlijk om te doen, ruimt lekker op en bovendien, omdat de meeste werkjes al behoorlijk ver zijn gemaakt, heb je in no time alweer iets af! Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Tertia,
    Wat een ONTZETTEND mooie deken. Wat geweldig zeg. En goed opgelost met die rand. Wel veel werk, maar dat werk zou ook in al die draadjes afhechten gaan zitten. Voel je vooral niet schuldig als je een tijdje niet blogt, het is een hobby. Ik blijf in ieder geval altijd volgen.
    Fijn weekend.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig!!! Ik ben fan!
    En wat dat bloggen betreft: ik had hetzelfde gevoel toen ik enkele weekjes niet geblogd had. Alsof je je vrienden in de steek laat hé ;-) Maar dat is niet zo, af en toe mag je even een stapje terug nemen. Trouwens, doordat ik je op Instagram volg, voelde het helemaal niet alsof je 'weg' was!
    Geniet nog maar lekker van die mooie deken!
    Fijne zondag, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is je deken prachtig geworden. Leuke foto's heb je ervan gemaakt.
    Niet schuldig voelen als er wat meer tijd tussen twee blogjes zit hoor. Ik herken het wel ... ;-). Je omschrijft het mooi: het is ook een hobby. Hobby-en doe je wanneer je zin hebt!
    Groetjes, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie deken is dat geworden! En goedgekeurd... 😉.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige deken met een slimme en mooie rand. Goed dat je eens aangeeft hoeveel tijd het je kost om een deken te haken met af en toe een beetje pauze tussendoor. Veel mensen die niet haken hebben geen idee hoeveel werk het haken van een deken is.
    Ik ben benieuwd wat je nu gaat haken.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je deken is prachtig geworden en heel normaal dat je even of zo lang als nodig is pauze neemt :) Net wat je zegt, moeten is nooit goed. Je hebt de laatste tijd zoveel gedaan en nu ook de deken afgerond. Dan verdien je zelfs een pauze. Liefs Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is ie mooi! En wat slim zo met die rand. Dat is het beste idee va deze maand zeg. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige deken, en wat een mooie afwerking!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!