donderdag 30 augustus 2018

Haakalfabet: de F van......

Fair Isle haken



Sinds de boeklancering van het mooie haakboek "Fair Isle Haken" van Natasja Vreeswijk heb ik eigenlijk niet meer aan die prachtige deken gehaakt :-(
Ze lag eventjes verstopt in de kast.
Maar de F had ik bedacht voor het Fair Isle haken, dus dat geeft mij een mooie gelegenheid om de deken erbij te pakken en er verder aan te gaan haken.


Maar wat is Fair Isle haken nou precies?
Fair Isle haken lijkt erg op mochilla haken, je haakt ook in de achterste lus en je maakt gebruik van meerdere kleuren in een toer. Je haakt met één kleur en je laat de andere dra(a)d(en) meelopen.
Door het haken met meerdere kleuren kun je prachtige patronen en figuren inhaken.
Het is niet ingewikkeld, maar het vergt wel wat oefening.
In het boek van Natasja "Fair Isle haken" leer je deze haaktechniek.
Op You Tube zijn ook enkele instructievideo's te vinden, waarin duidelijk wordt voorgedaan hoe deze techniek gaat.



Zoals je weet ben ik gek op het haken van dekens, maar er staan ook heel veel andere projecten in het boek. Voor elk wat wils eigenlijk.....
Leuke babykamer items, maar ook hele gave plantenmandjes, een poef, kussens, een clutch en een tas. 



Ben je nou een ervaren haakster en zoek je een nieuwe uitdaging...met het Fair Isle haken kan je ook heel gemakkelijk zelf een ontwerp maken. Op pinterest vind je heel wat borduurpatronen die super geschikt zijn voor deze techniek.
Waar je wel op moet letten is dat je niet teveel kleuren in één toer hebt.
Of neem ruitjespapier en ga zelf met een patroon aan de slag, ook leuk!


Als je het niet erg vind, houdt ik het bij die gave deken uit het boek.
Ik heb nog heel wat toertjes te haken ;-) 

Lieve Haakgroetjes
Tertia

6 opmerkingen:

  1. Je hebt met deze techniek echt veel mogelijkheden voor van alles en nog wat. Ik ben benieuwd hoe je deken wordt als hij iets verder af is.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke techniek, op de dinsdagavondbee zijn er vaak een paar dames met verschillende technieken bezig, zo leuk, maar er wordt net zo vaak uitgehaald, praten en breien en praten en haken gaan niet altijd samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi begin van je deken.
    Leuke techniek.
    Veel haakplezier.
    Groet, Ilse
    PS: Leuke “letterverwisseling” in de titel van het filmpje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi zeg en ga lekker door zo haken............liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Tertia,
    Het lijkt mij een gave techniek om nog eens te gaan leren. En ja, dekens haken is jouw ding ;-). haha. Heel erg mooi. Ik ben benieuwd naar de vorderingen.
    Fijn weekend.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kreeg het boek voor m'n verjaardag! Heel mooi boek.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!