dinsdag 28 februari 2023

Handwerkboekenchallenge.......Failed, of nee....toch niet!?

 Eigenlijk is mijn handwerkboekenchallenge van Februari niet gehaald.

Ik had gehoopt tijdens mijn vrije dagen een inhaalslag met Vest Anna te maken, maar niets is minder waar :-( 

 Ik heb het hele vest zelfs niet aangeraakt. 

Maar toch kan ik jullie een handwerkboekenchallenge van Februari laten zien.


Een nieuw boek.....Gehaakte donutvriendjes.

Ik liet deze aan de dochter zien en ze was gelijk enthousiast.
Als er iemand gek op/van donuts is, dan is het de dochter wel!
"Als ik nou het boek koop, wil jij dan een donut voor mij haken?" vroeg ze.

DEAL!!!

Wat een enig boek. Het bestaat uit een intro, hoe je het boek gebruikt, met informatie over de materialen en gereedschappen.
Dan komt het basispatroon voor de donut.....de meeste patronen in het boek zijn gebaseerd op dit patroon, de variatie zit hem in hoe jij je donutvriendje wilt gaan maken.

Je hebt maarliefst keuze uit 50 verschillende donutvriendjes en de keuze was voor de dochter erg lastig.
Want welke is nou écht het allerleukst??





Ahhhh dat schaapje....zo lief!
En kijk die egel....
Oh de Lama is zo grappig
En die hamster!!!



Het is uiteindelijk de slak geworden.

Hoewel de ontwerpster van het boek de donutvriendjes met een wat dikker garen heeft gemaakt, gebruikte ik het "normale" haakkatoen, dwz. garen geschikt voor haaknaald 2,5/ 3,5 
Hierdoor wordt de donut wel een stukje kleiner, maar dat vond de dochter geen probleem.


Ik zocht gelijkende kleurtjes uit en ging aan de haak.


Ik moet zeggen dat het donutje zelf haken best wel een beetje gepruts was, met name wanneer je de donut gaat sluiten. Dit is aan de binnenzijde, waarbij je het ook moet vullen.
Nouja...het is me uiteindelijk wel gelukt hoor!


Ik ben niet zo'n snelle haakster, maar binnen een dag of 2 had ik de donut slak klaar!
Ik gebruikte van die plastic veiligheidsogen, maar in het boek staat ook beschreven hoe je oogjes kan borduren voor als je het als kadootje voor een baby wilt geven (ivm de veiligheid)

Mijn donut slakje kreeg 3 bloemetjes en een blosje op haar wangetjes :-)


Ook maakte ik een lusje, zodat het slakje nu mooi aan de autospiegel van de dochter bungelt.

En zo vind ik dan toch dat ik een handwerkboekenchallenge voor de maand februari heb afgerond, niet dan ;-) 

Lieve Haakgroetjes
Tertia

2 opmerkingen:

  1. Ha, super leuk! En dit is de beste manier: een boek dat zo leuk is dat je er direct iets uit gaat maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi boek. Leuk met zo veel varaiaties!
    Het slakje is heel leuk geworden.
    Mooie deal hadden jullie samen ;-)
    Missie geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!