donderdag 19 september 2019

Haakalfabet: de L van.......

Lalylala,

En die Lalylala's vind ik toch zo super schattig om te zien.
Ik schreef al een keertje eerder over Lalylala's en liet in dat blogberichtje "Carla" zien dat ik gemaakt had. Klik HIER om betreffend blogverhaaltje te lezen.

Een tijdje geleden is het allereerste amigurumiboek van Lydia Tresselt uitgekomen.
Eerst nog in een Engelse versie, maar al vrij snel volgde er ook een Nederlandse uitgave.
"Kevers, insecten en vlinders".


Wat is dit toch een bijzonder (haak)boek
Niet alleen kan je de patronen van al deze schattige beestjes erin vinden, vooraf gaande is er eerst een prachtig verhaal om voor te lezen.


"Kleine kriebelbeestjes kruipen uit hun ei, eten zich een weg door een grote groene wereld en ondergaan buitengewone transformaties van cocon tot volgroeid insect" (noot uit het boek)
Een soort van "rupsje nooitgenoeg, maar dan anders ;-) 

Na het verhaal krijg je gelijk zin om één van deze lieve beestjes te gaan maken.
Vol enthousiasme begon ik dan ook met een rupsje, de basis om een vlinder te kunnen maken.


Het lijfje was zo klaar en toen door met de vleugeltjes......

Ahummmm dat heeft bijna een jaar op zich laten wachten.
Want oefssss nu wist ik ook waarom amigurumi haken niet zo mijn ding is *U*
Ik ging natuurlijk voor het allermoeilijkste dagpauwoog-vleugeltje.


En misschien ziet dit, er in jullie ogen, best gelikt eruit.....het is niet zonder slag of stoot gegaan. (lees: veel gemopper, gevloek en gepruts)
Aangezien één vleugeltje uit een voor- en achterkant bestaat, grote- en kleine vleugeltjes, je in totaal dus 8 delen vleugeltjes mag haken ben ik overgestapt naar een vleugeltje dat minder ingewikkeld was om te maken.

Nouja.....ik was nog aan het prutsen, maar hé, de aanhouder wint!!
Met een kleine eigen aanpassing, ik haakte geen losse ring maar bevestigde de vleugeltjes direct op het lijfje is het gelukt!!


Ik schakelde ook nog de hulp van manlief in, 
want ik wilde de vlinder graag opzetten....
oke, dat klinkt luguber nu ik het zo opschrijf. 
Maar het resultaat is echt erg leuk geworden.


Van hout maakte manlief een standaard. Een houten pin, dwars door het lijfje van de vlinder, zorgt dat ze mooi blijft staan. Het is nu een echte eye-catcher in de woonkamer geworden.

Nog even over het boek van deze Kevers, insecten en vlinders:
Na het verhaal vind je een aantal tips en trucs, superhandig als handleiding voor het in elkaar zetten van de vleugeltjes bijvoorbeeld (ik heb er veel aan gehad)
Dan volgen er de patronen. Je kan de hele cyclus van een insect maken....
van ei naar rupslarve en cocon, tot vlinders, lieveheersbeestjes en kevers.

Enige ervaring in het maken van amigurumi's is gewenst. Het zijn niet echt super makkelijke patronen (is mijn mening) Maar misschien ben ik geen goede graadmeter :-(
Wanneer het je lukt om zo'n prachtige vlinder te maken, mag je écht wel trots op jezelf zijn!

Wanneer je dus gek bent op amigurumi's maken en je houdt ook erg van Lalylala patronen, dan is dit boek "Kevers, insecten en vlinders" een aanrader!
Veel plezier met het maken van jouw vlindertje.

Lieve Haakgroetjes
Tertia

7 opmerkingen:

  1. Wat een gaaf vlindertje. Met het steuntje van jouw man blijft hij mooi op zijn plekje. Het boek is echt een mooi boek.Voor mij is het nog steeds bij doorkijken en bewonderen gebleven, juist om de frustatiedelen van de beestjes. Je schrifjt er zo enthousiast over. Misschien
    toch ook maar eens iets uit gaan haken.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige vlinder is het geworden! Prachtig gemaakt!
    En wat een herkenbaar verhaal.....ik begon ook met de dagpauwoog....ik heb t ook opgegeven en heb gekozen voor het pareltje met de blauwe vleugels....
    Groetjes Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Tertia,
    Wat een mooie vlinder heb je gemaakt. Echt super. Wat gaaf dat je man zo'n mooie standaard heeft gemaakt. Echt mooi.
    Fijne vrijdag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een lieverds staan er in dat boek. Lijkt me een mooi boek met het verhaal, de patronen en illustraties.
    Jouw vlinder staat heel mooi op de standaard. Leuk gedaan zo.
    Fijn weekend. Groet, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi boek! En wat heb jij dat knap gedaan. Als jij het al moeilijk vind.... Dan is dat het vast ook! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige vlinder! Wat een leuk idee om 'm op een standaard te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een schitterende vlinder heb je gemaakt zeg! Leuk zo op die standaard.
    Groetjes,
    Nicole (https://by-xalu.blogspot.com)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!