zondag 3 november 2019

Wanneer je hart een sprongetje maakt, weet je dat het goed is!

 Ik vind het hoog tijd worden voor een blogberichtje, vinden jullie ook niet?
Time flyes.....ben ik niet aan het werk, dan ben ik wel volop aan het haken, het één en ander laat ik op Instagram zien, maar een blogverhaaltje is er nog niet van gekomen :-(

Afgelopen september deelde ik jullie de nieuwste Cal projecten die van start waren gegaan.
Zie DIT blogberichtje.

Eén daarvan was de Bláithín Blanket Stash Busting Cal.
Een relaxed project, waarbij elke 2 weken een patroon van een bloemen square gepost wordt.
De originele deken bestaat uit 72 vierkantjes, waarvan 36 bloemen squares zullen zijn en 36 basis squares (solid square)
Je kan de deken zo groot/klein maken als je zelf zou willen, al dan niet van restjes garen wat je nog hebt liggen.
Ik vertelde toen al dat mijn handen jeukten om te gaan beginnen aan deze Cal.

Na het afronden van de ByClair blokkendeken, probeerde ik de eerste squares, want ik heb immers genoeg restjes  Caron Simply soft liggen ;-)


En ik vond ze best geinig geworden :-)

Toch was daar een twijfeling, want de allerlaatste toer, kleur pagoda, is je "hoofdkleur" 
Deze komt veelvoudig terug in de deken en ik was er niet zeker van of ik dat nou mooi ging vinden.
Bij een restjes deken vind ik dan op een één of andere manier zwart als hoofdkleur beter passen.
Dus hoppa, de eerste Bramblesquares werden met zwart gemaakt.


Ziet er toch heel anders uit, van mooie frisse kleuren, tot "lelijk" retro. 
Ik probeerde los te laten dat niet alles perfect hoeft te zijn qua kleurencombinaties.
En dat is voor mij toch een hele uitdaging!!

Mijn gevoel bleef een beetje knagen.....want wilde ik wel zo'n scrappy deken met zwart? Ik ben toch al met zoiets bezig (de nightshiftblankie) 
Heel stiekem, diep van binnen wilde ik eigenlijk dat het een "mooie" deken zou gaan worden.

Dus ging ik voor poging nummer 3!


Caron garen uit eigen rest voorraad bij elkaar gesprokkeld, dus toch nog een beetje een scrappy deken ;-)
4 tinten roze/rood met een beetje geel en groen en veel ecru...........
En van deze kleurencombinatie werd ik heeeeeel erg blij :-)
Ik denk/hoop dat ik wel genoeg garen heb voor een mooie deken. En dit voelt stukken beter i.p.v. alle kleuren hysterisch door elkaar te gebruiken.
Maar eerlijk is eerlijk.....ik kwam deze kleurinspiratie op IG tegen
#blaithinblanketcal



Intussen ben ik lekker aan het haken aan deze cal, op mijn eigen tempo, op lazy sunday's of op andere dagen dat ik vrij ben. 
Een romantische deken gaat het dus worden met veel (oud) roze tinten en ecru.


Het patroon is in het Engels, zowel in US als UK haaktermen.
Deinsde ik eerst nog terug voor Engelse patronen, tegenwoordig draai ik mijn haakhand er niet meer voor om.....met vertaalschema erbij (die ik steeds minder vaak nodig heb) gaat het me prima af.
Ook zijn er foto tutorials die duidelijk laten zien wat je moet doen.


Soms is het puzzelen, proberen, uithalen en opnieuw haken, als het gaat om de kleurverdeling.
Met 4 tinten voor de bloemen, ben je wat beperkter, maar ik zie daar een leuke uitdaging in.


Ik ben blij dat ik voor de roze/rood tinten ben gegaan.
Kijk nou hoe mooi deze bloemen squares zijn geworden :-)


Inmiddels ben ik met de bloemen squares bijna "bij".....Afgelopen maandag werd het patroon van de  "hydrangea square"  gepost. En ook hier moest ik weer een beetje puzzelen met mijn kleurverdeling. Maar het is me gelukt! 


Zoals ik al eerder schreef zal deze deken uit (minstens) 36 bloemen squares en 36 basis squares bestaan. Ik heb lang nagedacht over hoe ik de basis square (solidsquare) zou gaan maken.
Ik wild geen effen ecru squares gaan maken, want dan heb ik écht het idee dat ik een dambord aan het maken ben *U*. 
Maar elke toer een andere kleur vind ik te druk worden. 
Uiteindelijk heb ik besloten om de basis square voornamelijk ecru te maken en de één na laatste toer in een tint van de bloemen. De eerste solid squares zijn nu af en dit is precies wat ik voor ogen had.


Jaaaa, het gaat een heerlijke romatisch, zoete deken worden.

I love it!!!

Gek hé. dat je soms zo kan twijfelen over kleurencombinaties.
Het enige wat ik daarvan kan zeggen is dat je op je "gevoel" moet afgaan.
Wanneer je hart een sprongetje maakt, weet je dat het goed is! 

Wil je ook meedoen met deze Cal?
Het gratis patroon kan je vinden op de blog van AnnieDesign.
Klik HIER om naar haar site te gaan.

Lieve Haakgroetjes
Tertia





10 opmerkingen:

  1. Ik vind dat je een geweldige keuze hebt gemaakt! De eerste kleuren vind ik ook erg mooi, het zwart maakt alles (naar mijn bescheiden mening) een ratje-toe, maar deze kleuren, wow, misschien dan niet helemaal scrappy, maar wel uit voorraad, en deze wordt gewoon prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, wat ben ik blij dat je nog een poging hebt gedaan.. was gewoon teleurgesteld toen ik de 2e poging zag, de 1e vind ik dan nog mooier!
    Dit gaat vast een heel mooi deken worden, ben nu al benieuwd naar het eindresultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat omschrijf je mooi: als je hart een sprongetje maakt. Klopt helemaal. Haken doe je voor de leuk en mooi, dus je gevoel moet kloppen met wat je maakt. Het zijn echt jouw kleuren. Het begin ziet er veelbelovend uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel herkenbaar! Prachtige deken gaat het worden, mooi zo met de zachte kleurtjes. Alhoewel ik de retro-kleurtjes ook heel mooi vind!

    Fijne zondag!
    Lieve-groet, Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De lichte blokken zijn veel mooier, je hebt er goed aan gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldige kleuren combi, kan niet wachten op de affo foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey tertia,
    Ik heb je mooie squares al voorbij zien komen op instagram en wauw wat zijn die kleuren mooi. Die solid squares zijn ook mooi zo met 1 gekleurd randje. Ik ben heel benieuwd hoe de deken eruit komt te zien.
    Fijne nieuwe week.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat kleur kan doen!!
    Ik vond de eerste twee ook mooi, maar ik snap dat je hart nu een sprongetje maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi! ik had/heb mezelf voor genomen om niets nieuws te beginnen maar als ik dit zie.... Mijn hart springt ook een beetje. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het moet echt bij je passen de kleuren en volgens mij hou jij ook heel erg van roze tinten. Dan past dit perfect. Ik ben gek op bloemen en krijg nu de kriebels om ook mee te gaan doen... Ik was eigenlijk van plan om een vest te gaan haken... Weet je ik sla het op en kan dan altijd nog beslissen of ik hem ook ga maken. Ik vind een zwarte basis wel erg mooi maar dan wel in combinatie met diep rode kleuren en helder groen. Ik zou zeker niet gaan voor een allegaartje aan kleuren dat lijkt mij ook te bont. Maar mooi hoor jouw kleurtjes. Fijn dat je nu wel happy bent met het resultaat. En bedankt voor het mij attent maken van deze leuke cal.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!