donderdag 22 april 2021

Ook ik heb 'm.....een haakmisser :-(

 Jullie weten vast wel dat dekens haken écht mijn ding is.

Al vanaf het begin dat ik kan haken wil ik maar één ding maken en dat zijn dekens.......Misschien is mijn liefde voor dekens ontstaan tijdens de periode dat ik quilts maakte? 

 Om een één of andere reden vind ik het maken van dekens het meest zinvol, klinkt misschien gek, maar waarom zou ik zoveel sjaals haken terwijl ik ze niet zo vaak draag. Of oneindig veel amigurumi-poppetjes terwijl ik niet zou weten wat ik ermee moet.

Dekens zijn wat dat betreft het meest praktisch, je stopt er veel liefde in en het houd je tijdens koude dagen lekker warm. Dekens worden gemaakt om te koesteren en daarom kan ik ze ook niet zomaar weg doen. Ik wil niet zeggen dat ik de meeste snelle haakster ben en er zullen menigeen zijn die veel meer dekens hebben gemaakt. Maar toch heb ik er nu zo'n 15 gemaakt. Geen één is het zelfde, dat wil ik ook niet. Een soort van onuitgesproken afspraak met mezelf.

Onlangs liet ik jullie deze beauty zien.

Op het eerste gezicht is het zekers een beauty......Maar toch is dit mijn allereerste grootste haakmisser geworden :-(

Na maanden van haken, een stukje uithalen omdat er een fout in zat, opnieuw haken was hij bijna klaar. Alleen nog de afwerking. Ik was nog aan het dubben of ik langs de lange zijde de onafgewerkte draden wilden benadrukken met nog meer draden (flosjes of hoe je het ook noemen wilt) of dat ik een mooie rand zou haken. En toen zag ik weer een fout......Nee he!!!!

En opeens werd deze deken een doorn in het oog. Ik wist het effe niet meer, ik had geen zin om alweer een heel groot stuk te moeten uithalen en dat weer opnieuw te moeten haken.  Dus borg ik hem een aantal weekjes op de wolzolder, om misschien tot inzicht te komen hoe ik hem wel wilde afwerken. Maar ik merkte dat deze deken mijn zin in haken helemaal aan het blokkeren was. 

Ik was de liefde voor het maken van dekens een beetje aan het kwijt raken. De deken was ik hardnekkig aan het negeren. Ik maakte talloze "probeerproefjes" waarvan ik hoopte dat er een vonkje ontstond dat ik weer volop zin had om een mooie deken te gaan haken. Maar het bleef uit......

Ik herkende mezelf eigenlijk niet meer, had geen plezier meer in haken. Haken zelfs dagen achter elkaar niet en dat was -kan ik je vertellen- zo vreemd, zo niet Terts. Onrust in mezelf.

Tot het moment dat ik me besefte dat deze deken de boosdoener was! En weet je.......vandaag heb ik hem weggedaan.....in de kliko. Jaja heel oneerbiedig, maar ik kan je vertellen dat het oplucht, bevrijdend zelfs. Ik laat los wat het was, dat het mag......een haakmisser en ik ga niet denken aan "oh wat zonde van de wol" of "oh wat zonde van de tijd dat het me heeft gekost"

Ik heb weer lucht en kijk vooruit naar wat ik allemaal zou willen gaan maken.

Ik heb een aantal leuke projectjes op het oog en deze inspiratie zal ik binnenkort met jullie delen, want het volgende "probleem" dient zich aan.....ik kan niet kiezen waarmee ik als eerste wil gaan beginnen :-)


Tot snel!

Lieve Groetjes

Tertia





7 opmerkingen:

  1. Oei, dat vind ik knap van je, ik denk niet dat ik dat zou kunnen, waarschijnlijk zou de deken bij mij in een kast zijn beland, en dan ergens komende winter er weer gehaald zijn, en vol goede moed de fout herstellen. Maar het is duidelijk dat dit voor jou de juiste oplossing was, fijn dat je je plezier in haken weer terug hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt gewoon gelijk. Zoiets kan je hele mood bederven. Nou niet langer omkijken en vrolijk aan een nieuwe beginnen, ja keuzestress das ook weer zo'n ding. Wellicht snel een nieuw blogje welke keuze je gemaakt hebtd. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heel verhaal maar ik begrijp dat je op een gegeven moment er helemaal klaar mee bent. Echt opruimen in de kliko is dan het allerbeste wat je kan doen en met frisse moed beginnen met een nieuwe uitdaging.
    Groetjes, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Tertia,
    Wat stoer van je dat je de deken in de kliko hebt gedaan. Fijn dat het oplucht in ieder geval, nu kun je weer verder :-) Ik vind je dekens allemaal zo mooi, ik ben benieuwd waar je als volgende deken mee gaat beginnen. Ik ben zelf ook dol op dekens haken dus ik snap jou helemaal ;-).
    Fijn weekend alvast.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Supergoed van je om er afstand van te nemen. Als het op zolder was blijven slingeren, slingert het meestal ook nog steeds door je hoofd en dat kost op den duur veel negatieve energie.
    Je had het misschien nog aan een andere haakster kunnen door/weggeven, voor haar is het dan weer een nieuw project.
    Ik vind je blogs altijd erg leuk om te lezen. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super idee van je! Benieuwd wat je volgend project zal zijn...
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een triest einde van deze deken, ws had je iemand anders een plezier meegedaan, vond deze kleuren heel zacht en lief aandoen. maar veel plezier met een volgend project ik kijk er naar uit


    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!