maandag 21 juni 2021

Entrelac haken: Caro's woondeken


 Ruim 3 jaar geleden kocht ik garen en het patroon om Caro's woondeken te gaan maken. Ik wilde zo graag entrelac leren haken en bij het zien van deze deken was ik spontaan verliefd.

Nou heb ik niet veel nodig om verliefd te worden op mooie (patronen van) gehaakte dekens *U*


Ik kocht het complete pakket met eigen samengestelde kleuren Phildar Looping,
in 3 tinten grijs, roze en wit.

In het najaar van 2018 deed ik een verwoede poging om het entrelac haken me eigen te maken, ik kreeg daarbij hulp van iemand waarmee ik een insta-date had. 

Weet je nog....je spreekt met iemand af (of meerdere gelijkgestemden) en je neemt een haakproject mee, op een leuke gezellige plek, met veel lekkers en thee/koffie. Staat gegarandeerd voor een super fijne dag/middag. Zulke toffe meetings is alweer een eeuwigheid geleden he :-(

Affin, om een lang verhaal kort te houden, kwam het erop neer dat het entrelac haken mij niet zo goed af ging en het garen met patroon op mijn wolzolder kwam te liggen.........

Totdat.........ik jullie vorige maand deze leuke deken liet zien!


Dit is de "picnic on the beach blanket" van Coastal Crochet.
Een super leuk Cal, die inmiddels al klaar is, maar de patronen kan je nog steeds gratis downloaden.

Als je goed naar het middenstuk kijkt, zie je dat het allemaal blokjes zijn.
Deze blokjes zijn gemaakt door middel van het entrelac haken. 
En wat legt Eleonora dat weer zo goed uit in een YouTube tutorial filmpje.



Ik had stiekem een klein beginnetje van deze cal gemaakt, maar het is bij dit kleine stukje gebleven eigenlijk.
Want opeens kreeg ik de ingeving dat dit de oplossing was om aan Caro's woondeken te gaan beginnen, want dat entrelac haken lukt me nu!!! (Thanks Eleonora)

Dus ik heb het garen erbij gepakt, het patroon nog eens doorgelezen. 
De manier hoe Eleonora het entrelac haken uitlegt en doet, gaat nét even ietsjes anders, maar het eindresultaat komt op hetzelfde neer......

Daar waar Caro vanuit het midden van de deken begint, met een hele lange lossen draad en dan vierkantjes maakt, begint Eleonora links onder en gaat dan van rechts onder naar links boven blokjes haken.......

Entrelac haken kan dus op verschillende manieren.......ik heb mijn manier gevonden!!



Dus vol goede moed begon ik dan eindelijk aan deze toffe deken!
Bij elk gehaakte rij aan blokjes wordt ik steeds blijer en enthousiaster......het lukt me nu, hetzij in een enigszins aangepaste manier, maar wél op de manier hoe ik het snap en de logica ervan in zie.


Zo zie je maar, verlies de hoop niet wanneer een bepaalde haaktechniek niet één, twee, drie lukt.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden en je vind vanzelf wel een manier om je iets eigen te maken.
Ik ben bijna op de helft van de deken, maar het zal nog wel even gaan duren voordat 'tie af is.
De komende weken staan in het teken van een keukenrenovatie en ik vrees dat er dan van haken weinig terecht komt. 

Heb je ook zin om Caro's woondeken te maken?
Het patroon en eventueel het garenpakket kan je nog steeds bestellen.
I.p.v Phildar Looping bollen zijn het nu Chunky Monkey garen van Scheepjes.
Klik HIER om naar de website van Caro's Atelier te gaan

Lieve Haakgroetjes
Tertia


7 opmerkingen:

  1. leuk om zo toch het onder de knie te krijgen ik ga er ook eens op studeren

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk om zo nieuwe haaktechnieken te leren en fijn die mooie deken te kunnen haken. Maar nu eerst de focus op de renovatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Tertia,
    Wauw, wat een leuke deken ben je mee bezig. Echt heel tof. Leuk om weer een nieuwe techniek te leren haha.
    Succes met de renovatie van de keuken :-)
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat knap dat je de draad weer opgepakt hebt. En nu op een andere manier. Het ziet er heel mooi uit! Haak ze!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, ik vond de uitleg op het patroon van Caro's atelier ook niet zo duidelijk om eerlijk te zijn en heb daarom ook de manier gebruikt die jij hebt gebruikt. Super mooie kleurencombinatie trouwens 🤩

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, ik vond de uitleg op het patroon van Caro's atelier ook niet zo duidelijk om eerlijk te zijn en heb daarom ook de manier gebruikt die jij hebt gebruikt. Super mooie kleurencombinatie trouwens 🤩

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!