zondag 2 januari 2022

Wat zou jij nog willen leren op handwerkgebied?

Maar natuurlijk begin ik dit blogverhaaltje met:


De allerbeste en liefste wensen voor 2022!


Voor ons ligt een heel nieuw, fris en fruitig nieuwjaar. Onbeschreven bladzijdes in een jaarverslag waarvan we nog niet zullen weten hoe deze beschreven zal worden.

Doe ik aan goede voornemens? Nou elk jaar stel ik wel bepaalde doelen, niet te streng zijn voor mezelf, want vaak gaan sommige zaken in de eerste weken al mis.

 Maar even stil staan bij nieuwe uitdagingen vind ik geen verkeerde gedachtegang. Je bewust worden dat sommigen dingen anders kunnen en meer stilstaan bij die kleine veranderingen of leermomenten.

Voor dit jaar heb ik een paar creatieve doelen bedacht, of anders gezegd: Wat zou ik nog willen leren op handwerk gebied? 

Qua haken staat hoog op mijn lijstje het maken van een deken (jaaa duhhhh) met de mozaïek techniek.  Deze techniek schijnt eigenlijk helemaal niet moeilijk te zijn. Ik heb al een paar mooie patronen gevonden, maar ik moet nog even een drempeltje over om eraan te beginnen.

Daarnaast wil ik ook heel erg graag garen zelf gaan verven met natuurlijke producten. Ik heb onlangs via de Knit en Knot beurs (online) een beginners pakket van Meaningful Crafts gewonnen, om met natuurlijke verfstoffen te gaan verven. Ik kreeg een box opgestuurd vol met materialen om gelijk aan de slag te kunnen. Het vergt nog enige voorbereiding voor mezelf (een oude/nieuwe pan scoren die op inductie kan, speciaal voor het verven) Maar alles staat zo goed uitgelegd dat het bijna niet mis zou kunnen gaan.


Ik kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan, het lijkt me zo leuk!

Ennnnn....er komt nog een diy-box om zelf garen te verven aan! YLA box heeft als thema voor de maand december "Out of the Box"


Naast een haakpatroon en materialen mag je dus je eigen garen gaan verven.
De ontwerpster van deze maand is Janneke van "Ge-woonjans" op instagram en haar volg ik al heel wat jaartjes. Ik heb veel werk van haar gezien dat ze aan de slag ging met natuurlijke verfmaterialen en dat zag er zo super gaaf en leuk uit!
Dus toen ik las dat er een YLA-box met haar als ontwerpster kwam twijfelde ik geen moment! Voor deze keer bestelde ik de box als kerstcadeautje voor mezelf

Helaas heeft de box wat vertraging opgelopen en wordt deze halverwege januari uitgeleverd.
Ik wacht (on)geduldig ;-)

Dan heb ik nog iets wat ik heeeeel erg graag zou willen leren.


~ Sokken breien ~

Nu is breien niet echt mijn ding....ooit een poging gedaan om een sjaal te breien, maar die is mislukt. Maar zelf gebreide sokken......jaaaaa dat wil ik kunnen!!

Heel vroeger, toen ik een klein meisje was, hadden we Tante Jet (een tante van mijn moeder eigenlijk, maar ze werd door iedereen tante Jet genoemd) 
Elk jaar kregen we voor kerst één of meerdere paar zelfgebreide sokken cadeau. Geen strakke, maar heerlijk ruim zittende warme sokken.
 Bedsokken *U*
 (ik had en heb altijd nog steeds last van ijskoude voeten wanneer ik ga slapen)

Deze sokken zijn natuurlijk al lang versleten en al menig jaar koop ik van die über-zachte sokken (van de Zeeman) maar hoe gaaf zou het zijn om ze zelf te gaan maken.
Op Instagram zie ik de meest leuke modellen voorbij komen en stiekem ben ik dan wel een beetje jaloers dat ik dat (nog) niet kan.

Maar nu stuit ik gelijk op het probleem, 
HOE DAN?
 Hoe leer ik dit, nu we in lockdown zitten?
 Want het liefst heb ik iemand die me dit vóór zou kunnen doen en wanneer ik ergens tegenaan loop me verder kan helpen.
En welke breinaalden heb ik in vredesnaam nodig? Er is zoveel op dit gebied te vinden :-(
Dus.......
mocht je tips hebben of weten waar er workshops gegeven wordt (voor wanneer het weer mag)?
Of weet je een super duidelijke YouTube tutorial, in "jipenjanneketaal" zodat ik het begrijp.
Of  heb je andere weetjes/handigheden??

Vertel het me!!
Ik hoop aan het einde van dit jaar toch minstens 1 paar zelfgemaakte sokken te kunnen laten zien :-)

Best wel leuke uitdagingen of niet dan?
Heb jij nog iets wat je dit jaar zou willen leren (al dan niet op handwerkgebied)

Lieve haakgroetjes
Tertia



10 opmerkingen:

  1. Wat een gewaagd idee om sokken te breien!! Ik heb een sok op de pennen staan boord is klaar maar nu de korte hak en dan de lange hak ik raak al gefrustreed als ik er aan denk maar denk dat ik nu toch maar eens door moet zetten. Dus ik ga ervoor. Voor jouw ook veel succes.
    Groetjes wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ah Tante Jet's geitenwollen sokken, onverslijtbaar. Heb hier nog een paar liggen. Heb zelf een paar sokken gebreid van een patroon, helaas is dat in het engels anders had ik hem wel kunnen opsturen. Het beste is om vier naalden te gebruiken zodat je geen naad krijgt Welke maat naalden ligt aan de wol die je gebruikt. Voor sokken voor in de schoen gebruik je dunne wol 4-ply, voor bed sokken dikkere wol. Bekijk een paar youtube filmpjes zodat je een idee krijgt. Patronen kun je vast ook wel googelen. Succes er mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Allereerst: de allerbeste wensen voor 2022!
    Nee, ik heb niet iets creatiefs op het oog dat ik zou willen leren. Als ik iets tegenkom wat me leuk lijkt, probeer ik het gewoon. Sokken breien doe ik al jaren, er staat altijd wel een paar op de naald. Ik schrijf naald, in enkelvoud, want ik brei mijn sokken altijd 2 tegelijk op 1 rondbreinaald, en vanaf de teen. Waarom? Omdat ik een naad bij de teen niet prettig vind (elke manier van dicht naaien is voor mij toch een naad), brei ik vanaf de tenen. Bijkomend voordeel daarvan is: je komt altijd uit met je garen, want je kunt het boord altijd 1 toertje korter breien als je garen op raakt, maar bij de teen kun je dat niet doen. Twee tegelijk voorkomt SSS, oftewel Second Sock Syndrom, het verschijnsel dat je de 1e sok af hebt, en dan helemaal geen zin meer hebt om nog eens exact hetzelfde te breien, omdat je allang weer een nieuw project in je hoofd hebt. Als je je sokken tegelijk breit, overkomt je dat niet, en bovendien worden ze dan echt identiek zonder dat je bijvoorbeeld toeren hoeft te tellen.
    Wat ik zelf nooit doe, maar wat me heel handig lijkt voor een beginnend sokkenbreister: een afterthought heel, dus de hiel er later inbreien. Je breit dan 2 kokers, en het deel wat voor de meeste mensen het lastigste is, de hiel, brei je er later in.
    Ik wens je er heel veel succes bij, maar vooral ook heel veel plezier. En je bent gewaarschuwd: sokken breien is verslavend 😀

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook voor jou en je gezin de beste wensen, dat het een creatief jaar mag worden! Ja zelf sokken breien wat een kunst, ik zou al blij zijn met recht toe recht aan. Ik wil beginnen met de ascot sjaal, lijkt me niet heel moeilijk. Maarre over die sokken. Toen ik meer dan een jaar geleden zo heel ziek was van corona kreeg ik een paar sokken opgestuurd van een quiltvriendin met de mededeling ik stuur je een beetje warmte. Ik dacht meteen oeiii van die kriebelige dingen. Maar niks van dat, ik heb er toch een plezier van gehad toen ik al die weken in bed lag heerlijle warme slobbers, zo noem ik ze.
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie uitdagingen!
    Twee ervan staan ook op mijn wensenlijstje ... garen verven en sokken breien. Wie weet komt het er in 2022 van.
    Het wordt - hoe dan ook- vast weer een mooi creatief jaar! Fijn nieuw jaar gewenst met heel veel plezier bij je uitdagingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jij ook de beste wensen voor 2022!
    Er zijn ook patronen om sokken te haken, misschien dat eerst doen en dan later een workshop sokkenbreien gaan volgen? De boeken 'Sokken brei je zo' en 'Sokken breien' schijnen erg duidelijk te zijn. Ik ben ervaren breister, maar waag me niet aan sokkenbreien. Uren breien en je ziet er niets van omdat ze in je schoen en onder je broek zitten. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey Tertia,
    Jij ook de beste wensen voor het nieuwe jaar. Hopelijk wordt het een mooi jaar. Wat een mooie voornemens heb je om dingen te leren. Heel gaaf. Sokken breien kan ik ook niet, zie het altijd wel voorbij komen en dan denk ik, ja dat wil ik ook. Maar ik heb al veel te veel hobby's dus voorlopig ga ik dat maar niet doen haha. Dat mozaïek haken vind ik echt super gaaf en wil ik ook graag leren. Zoveel mooie patronen voor. Eerst maar eens spul afmaken. En ik heb een deken verzoek gekregen van mijn vriend (omg, ik kon het niet geloven haha) Ik had hem voor kerst sokken gegeven met volkswagen busjes erop (hij werkt als monteur aan vw busjes, de moderne niet de ouderwetse hoor maar goed). Nu wou hij er een bijpassende deken bij. Nou, ik was zo verbaasd. Ik heb nog niet helemaal het juiste patroon gevonden maar dat komt wel haha.
    Allemaal leuke dingen in het vooruitzicht, dat zelf garen verven lijkt mij ook heel gaaf. Wel laten zien hoe het wordt he. haha.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een tipje voor je sokkenbrei-avontuur. Op YouTube staan een aantal filmpjes van Wolplein. Daarin wordt stap voor stap uitgelegd hoe je sokken breit. Ook het boek 'Sokken brei je zo' is een aanrader. Deze twee dingen hebben mij erg geholpen.
    Hopelijk heb je hier wat aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit heeft mij veel geholpen om te leren sokken breien:
    https://www.youtube.com/watch?v=P5miDJstvvM
    Youtube, Timzalot het huis van handwerken, daar geven ze in 3 delen duidelijk aan hoe je sokken kan breien, inmiddels heb ik mijn eigen draai eraan gegeven maar dit was wel een duidelijke uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Youtube, Timzalot het huis van handwerken, in 3 filmpjes leggen zij het sokken breien uit, heeft mij goed geholpen om het te leren.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!