dinsdag 10 mei 2022

Klompenpad "Klompenmakerspad" in Oene

 Steeds meer begint wandelen in mijn dagelijks leven te horen. Ik probeer een uurtje per dag te wandelen, maar soms is het ook een klein rondje (met de honden) omdat het niet altijd even fijn met mijn werkschema uitkomt (en soms werken de knietjes ook niet helemaal mee)

Maar soms loop ik ook een wat langere wandeling. Het is heerlijk om in de natuur te zijn, geuren opsnuiven en het zonnetje (of regen) te voelen.

Vorige week liep ik mijn allereerste klompenpad.......de wattes, Terts?

Een klompenpad, en nee.....je hoeft geen klompen aan om deze te wandelen ;-)

Een klompenpad is een lokaal gemarkeerde wandelroute die veelal door boerenlanderijen en landgoederen gaan. Dit initiatief is ontstaan door Landschap Erfgoed Utrecht en Stichting Landschapsbeheer Gelderland, vandaar dat je deze meeste klompenpaden ook in deze provincies kan vinden.

Een klompenpad is erg leuk om te lopen, doordat boeren hun land hebben opgesteld voor wandelaars is het mogelijk om een hele afwisselende route te volgen. Je komt door gebieden die normaal gesproken niet toegankelijk zouden zijn. Vandaar dat honden meestal ook niet welkom zijn (zelfs niet aangelijnd)

Lekker genieten van frisse lucht, rust en de streek.

"Klompen aan, rugzak op en gaan!!



En zo liep ik, samen met een vriendin, onze allereerste klompenpad.

Ik zocht de "Klompenmakerspad" in Oene uit....lekker dichtbij, even met het pontje de IJssel oversteken en daar waren we al én ik zocht 'm uit op de km.....10 km dat zou ons vast wel lukken:-)

Ik was eigenlijk aangenaam verrast over deze route.....het staat overal goed aangegeven welke richting je op moet. Je kan ook de klompenpaden app op je telefoon zetten. Wanneer je deze tijdens je wandeling open hebt staan kan je precies zien waar je bent en je krijgt tevens informatie bij bepaalde hoogtepunten tijdens de route. Erg leuk en informatief.

Ook was ik aangenaam verrast qua afwisseling van de route, verharde paden wisselende zich af met zandwegen, paadjes langs weilanden en boerenerf. Onderweg kwamen we diverse "kraampjes" tegen waar je eieren, jam of plantjes kon kopen. (en dan gewoon geld in een kistje leggen, op goed vertrouwen, fantastisch toch!!)

Ik heb een aantal leuke foto's gemaakt die ik met jullie wil delen.....maar ik kan alleen maar zeggen dat je zo'n klompenpad eigenlijk zelf zou moeten ervaren.


Het startpunt...welkom en zet 'em op!








Onderweg genoeg plekjes om even te rusten, een kop koffie te nuttigen en om te lunchen.





We zitten op de goede weg ;-)


Heel veel dieren kwamen we tegen, een broedend zwaan op nest, vogeltjes, overstekende koeien, schaapjes....





Verre uitzichten over het boerenland.



Langs smalle paadjes tussen het hoge gras.




Langs boerderijtjes.....




En een aardbeienteler, met winkel waar je de lekkerste aardbeien kan kopen!


Uiteindelijk liepen we 11,5 km!
Maar het was erg fijn en leuk om te wandelen en ik moet zeggen....het smaakt naar meer!
Ik wil nu nog meer klompenpaden gaan wandelen *U*


Nu houdt ik ook erg van wandelgadgets...en naar aanleiding van deze eerste gelopen klompenpad kocht ik een leuke wandelklompje voor aan mijn rugzak. 
Want wandelen is leuk!

Heb ik je aangestoken?
Op de website van Klompenpaden.nl kan je alle routes vinden, 
klik HIER om naar deze website te gaan.
Hier vind je ook een link om de app te kunnen downloaden.

Het wandelklompje kocht ik bij Wandelklompjes.nl 

Ik wens je veel wandelplezier!

Lieve wandelgroetjes van Tertia



4 opmerkingen:

  1. Hey Tertia,
    Ik zie op instagram altijd al veel mooie foto's van je wandelingen. Leuk om het nu ook op je blog te zien. Wat leuk, een klompenpad. Mooie foto's maakte je ervan weer deze keer. Zeker voor herhaling vatbaar, zulke blogjes :-D
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog nooit een klompen pad gelopen. Maar wat ziet het er mooi uit en zo leuk met klompen aangegeven

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie wandeling en leuk dat het aangegeven word met een klompje.Prachtige route en mooie foto,s.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wandelen is zo fijn!
    Wat een mooie plaatjes deel je met ons. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!