donderdag 28 maart 2019

Oude liefde roest niet

Ik was rond de 20 jaar toen ik "op mezelf" ging wonen. Nouja samenwonen dan.....
Ik vond dat ik een hobby "moest" hebben. Waarom weet ik eigenlijk niet precies.
Omdat mijn moeder vroeger altijd kleding maakte wilde ik dit graag zelf leren.
Dus ik ging op naailes. Ik kreeg een hele oude naaimachine van mijn opa, die al snel werd ingeruild voor een moderne exemplaar en jaren later schafte ik mijn Bernina machine aan. 
Ik naaide van alles....eerst voor mezelf, later toen pubermeisje geboren was, voor haar en ik heb zelfs kleding voor mijn man gemaakt. Poppenkleertjes maken deed ik ook volop. Maar toen ondekte ik het quilten, met de hand. Een hoesje ging over de machine en jaren werd ze bijna niet meer aangeraakt.

Na het quilten kwam het haken (zoals je misschien wel weet)
en bleef de machine stof happen. Op een andere manier dan eigenlijk de bedoeling is met een naaimachine ;-)
Maar ik moet zeggen dat het afgelopen jaar toch weer "naaikriebels" voorbij kwamen.
Mede door het lezen van andere blogs zoals "BY IK" en "Gestrikt by Tialda"

Alleen had ik een beetje last van drempelvrees, want hoe zat het toch ook alweer......en hoe moet ik precies........??? 
Ik melde me weer aan voor naailes.
En van wie kan ik dat beter leren dan degene die mij haken leerde?
Hannie Mars alias HAMAWI natuurlijk!!

Ik moest eventjes op de wachtlijst staan voor ik aan de beurt kwam.
Maar in januari dit jaar was er een (tijdelijk) plekje voor me vrij.
Dus ik kon aan de slag......
Ik mocht voor pubermeisje een trui maken!
De naaimachine werd weer tevoorschijn gehaald.
Stofjes en patroonpapier werden gekocht.

Het raderen lukte me prima!



Fase 2: het patroon op stof leggen. Ook dat wist ik nog hoe het moest.


En toen kon het "echte" werk beginnen....
Stukje bij beetje werden alle onderdelen aan elkaar gezet.
Met de bruikbare tips en dat ene zetje dat ik nodig had, ging Hannie me helpen.
Ik had me echt voorgenomen om op een rustig tempo aan dit project te werken.
Liever mooi en langer bezig, dan snel klaar en slordig in elkaar gezet.
Gelukkig kwam ik erachter dat je naaien niet verleerd.
Mijn skills werden weer opgefrist en ik moet zeggen dat ik de smaak wel weer te pakken heb gekregen.
Wat is kleding maken toch leuk!

Gisterenavond was de trui klaar!
Ik ben er zelf super tevreden over.
En wat is pubermeisje er blij mee :-) 
(daar doe je het toch voor)





"Mammmm, ik wil een zelfde trui, maar dan in het zwart"
"Is goed meissie, maar eerst ga ik een jurk voor mezelf maken"

Dus ik heb opnieuw een oude hobby erbij ;-) 

Lieve naaigroetjes
Tertia 



8 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar, ook ik heb na jaren stof te happen. De naaimachine onder de hoes vandaan gehaald; en met een beetje hulp van mijn jongste zusje snort mijn machine weer lustig😄😄

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superleuk, zag het op IG al voorbij komen. Dit zijn leuke dingen om te maken. Kan er zelf niks van hoor.
    Gezellig blog weer, groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is dat een mooie trui geworden zeg. Heel leuk dat hij zo in de smaak viel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige trui. Het kon niet uitblijven dat pubermeisje meer truien wil. Ook ik heb heel veel genaaid. Soms heb ik weer een naaibevlieging als er een vraag op mijn pad komt. Voordeel van haken is dat je het overal kunt doen en er weinig ruimte voor nodig hebt. Ik ben benieuwd naar de jurk.

    Veel naaiplezier, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo leuk om elkaar te inspireren!
    Wat een mooie trui heb je gemaakt. Erg leuk dat er direct weer een verzoekje kwam. Dan heb je goed werk geleverd ;-).
    Veel naaiplezier!
    Groetjes, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sinds kort heb ik het kleding maken ook herontdekt. Leuk dat bij jou ook te zien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw prachtig! Of je het in de winkel hebt gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!