zaterdag 30 juli 2022

Solar dyeing: het resultaat

 Een paar weken geleden deed ik een paar blommetjes samen met een streng ongeverfde garen in een weckpot en liet dit enkele dagen en weken in het zonnetje staan shinen.

Ik had twee potten gemaakt: ene pot met verschillende bloemetjes uit de tuin en een pot met meerkrap, blauwhout en kamille


De linkerpot, met blauwhout, meerkrap en dille begon eigenlijk gelijk al heftig te kleuren, dat ik na 2 dagen besloot om deze uit te gaan spoelen.

Erg spannend, want wat zou ik aantreffen? Misschien moest het toch langer staan om dieper in de vezels van het garen te kunnen trekken. En spoelde ik nu alle kleur weg?

Een tegenvaller was alle pruttels van het blauwhout, meerkrap en dille dat "vast" in het garen zat......ik moest flink aantal keren spoelen, maar gelukkig ging het er allemaal uit.
De kleur daarin tegen vond ik heftig....best donker na slechts 2 dagen weken.
(of misschien had ik mijn hoop iets teveel gelegd op mooie pastel kleuren)


Het blauwhout heeft goed zijn werk gedaan, een diepe paarse kleur is ontstaan. Ook de kamille heeft zijn werk gedaan. De streng is gemêleerd (oker)geel/paars geworden.
Een paar spatjes oranje / roestbruin vind je terug van het meerkrap. 
Misschien was het handiger om deze natuurlijke verfstoffen niet samen in een pot te doen.
Maarja het was dan ook een experimenteel projectje he ;-) (iets voor een volgende keer)
 
De weckpot met bloemetjes heeft iets langer in de zon mogen shinen.....deze liet ik een week staan.
Eigenlijk had hij nog best veel langer kunnen/mogen weken, maar mijn nieuwsgierigheid won!

De bloemetjes waren verkleurd, maar de kleur was niet zo heftig ingetrokken zoals bij die andere streng.
Ik dacht dat ook deze paarsig zou worden, maar na uitspoelen bleek het groen te zijn!


Ja best mooi!! Een pastel groene tint :-)
Hier ben ik blij mee!!


Wat ik ervan ga maken weet ik nog niet....
Ik denk dat ik eerst een paar nieuwe strengen ga kopen om weer te verven, want het zo leuk en spannend om te doen dit!

En dan wil ik "iets" natuurlijks vinden wat rozig kleurt. 
En ik heb nog kamille liggen waarmee ik waarschijnlijk een gele streng kan kleuren.
Als dit lukt denk ik aan een bloemige project om te haken ;-)

Lieve haakgroetjes
Tertia


7 opmerkingen:

  1. Wat een mooie strengen.
    Ik ben avocado pitten en schillen aan het sparen.
    Nu op zoek naar een weckpot.
    Naturel streng ligt al klaar.
    Lijkt me spannend en leuk om net als jij te gaan toveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Tertia,
    Wauw, wat een gaaf verf experiment. Je weet nooit hoe ze eruit komen. Ik vind ze erg mooi geworden. Die paarse is echt heel uitgesproken. De andere is een beetje 'duckegg'. geworden. Heel mooi. Lijkt mij ook gaaf om een keer te doen, wie weet haha.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik vind beide strengetjes super mooi !!! Ben benieuwd wat je er van gaat maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind ze prachtig.
    Je kunt op zoek gaan naar roze hibiscus. Bloeit nu en de afgevallen bloemen mag je vast wel opruimen in een buurtuintje. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wel heel apart hoe het is uitgevallen. Ben benieuwd wat je ervan gaat maken, en hoe de kleuren blijven na een paar keer wassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook ik was heel nieuwsgierig naar het garen in jouw potten. De pastelgroene is heel lief van kleur. De andere vind ik ook erg mooi. Het paarse combineert prachtig met het gele. Ben benieuwd wat je er van gaat maken!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!