dinsdag 12 juli 2022

Solar dyeing

 Afgelopen zondag was voor mij een heerlijke "aanknooidag"

Oftewel een lazy sunday

Aanvankelijk wilde ik gaan wandelen, maar het was buiten zo somber en miezerig, dat ik de wandelschoenen snel had uitgedaan.

Dan maar haken, filmpje kijken en wat aanrommelen met wolletjes op m'n wolzoldertje.

Maar al snel zag ik iets heel gaafs op Instagram voorbij komen.

Is het een hype??? Geen idee, leuk is het wel!

"Solar dyening"


Al een hele poos staat het verven van garen met natuurlijke materialen op mijn lijst van uitdagingen (zie DIT blogbericht dat ik begin dit jaar schreef), maar het lange proces van veel voorbereiden weerhield me er tot nu toe van om eraan te beginnen.

Nu zag ik dus dit fenomeen op Instagram bij iemand voorbij komen. Na wat gesnuffel op het internet  en YouTube filmpjes, wist ik dat ik dit ook wilde gaan doen #naaperd ;-)

Ben je nieuwsgierig wat Solar Dyeing precies is? Check dit filmpje maar eens, daarin wordt alles duidelijk uitgelegd (wel Engels, maar hé zelfs ik snap wat de bedoeling is) 

Bij de action kocht ik 2 glazen voorraadpotten, de rest -garen om te verven en aluin- had ik in huis.


Ik knipte bloemetjes uit de tuin

-stokroosjes, passiebloemetjes, klaprozen en viooltjes-

Hiermee vulde ik het eerste potje mee :-)



In de 2e pot ging -blauwhout, meerkrap en kamille-, allemaal ingrediënten uit een diy-kit wolverven dat ik gewonnen had.




Nu gaan de potten in de vensterbank voor 1-4 weken zon vangen en dan hoop ik dat dit geheel mooie geverfde strengen garen op gaat leveren.

Erg spannend en ik kan haast niet wachten hoe het eindresultaat eruit gaat zien. Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte!!! 
Wordt vervolgd 

Lieve haakgroetjes
Tertia

 



3 opmerkingen:

  1. Ben benieuwd wat de kleuren gaan worden. Vroeger werd de wol ook op natuurlijke wijze gekleurd dus er zullen wel veel variaties zijn. Leuk om te experimenteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dit! Ik ga het filmpje bekijken. Ben heel benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk. Potten kun je ook buiten in de volle zon zetten.
    Geranium kleurt ook goed. En boerenwormkruid ook en dat staat nu bloei.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!