vrijdag 1 juli 2022

#mulderopvakantie in Oostenrijk

 Het is vandaag 1 juli.....

Whaaaaat?? Stop de tijd, waar is juni gebleven?? 

Nou in Oostenrijk, althans 2 weken ervan :-)

We hadden een appartement geboekt in de regio Saltzburgerland, vlakbij Zell am See. Het was voor mij de allereerste keer dat ik op vakantie in Oostenrijk was. En wat was het mooi en prachtig!!

Het was een drukke "doe"-vakantie, van bijna elke dag een uitje aan wandelen, watervallen bezoeken, naar een musea gaan, met de skilift naar het puntje van de berg en dan weer naar beneden wandelen, een bezoek aan de grote stad Saltzburg, waar we o.a naar de Zoo gingen en de Festung Hohensalzburg bezochten.

Ik neem jullie mee op fotoreportage. Ik heb een kleine selectie aan foto's gesorteerd, want we hebben zoveel gezien, gedaan en foto's gemaakt dat het moeilijk kiezen is......

Onze eerste uitje/wandeling was een behoorlijke klim. De Krimmler Wasserfälle...... zo ontzettend mooi en gaaf! Met als beloning een heerlijke lunch in één van de bergrestaurants. Ik maakte kennis met Kaiserschmarren (een soort van pannenkoek in stukjes met poedersuiker erover en appelmoes erbij)

Tot het verste hoogte punt waren we niet helemaal gegaan, maar ik was wel trots op onze klim.


 




Niet te filmen, zó mooi was ons bezoekje aan de Seisenbergklamm.
Grof natuurgeweld van watervallen dwars door een kloof. 
Mocht je naar hetzelfde gebied in Oostenrijk gaan, is dit een échte aanrader!!










De watervallen die door kloven gaan, vonden we in Oostenrijk toch wel heel erg gaaf.
Via instagram zag ik een tip voorbijgaan over de Liechtensteinklamm. Omdat we op dat moment toch enigszins in de buurt waren dachten we....deze gaan we ook bewandelen!

Heel veel steile trappen met veel watergeweld, tunnels door de kloof gehakt, houten en stalen "wandelpaden" om vervolgens uit te komen bij dé waterval. Zeker wederom prachtig om te zien!









Eindelijk gingen we dan met de gondel/skilift......Heel suf, maar daar had ik nog nooit ingezeten *U* (stond nog op mijn bucketlist, nu kan ik hem afvinken hoor ;-) V )

Met de skilift dus naar de top van de berg, waar we eerst naar een roofvogelshow gingen.
Imposante beesten, weinig foto's van gemaakt, want ze vlogen zo snel.

Daarna gingen we onze hike doen! Vanaf bovenop de berg naar halverwege het tussenstation van de gondelbaan/skilift. Een uitdagende wandeling, (goed opletten waar je voeten zet en zorgen dat je de berg niet aflazert) met schitterende uitzichten! Dit is waarom we naar Oostenrijk wilden......wandelen in de bergen :-)







En we deden nog een stoere hike met prachtige uitzichten.
Alweer lekker lunchen in zo'n kneuterig Oostenrijks berghut.
Ultiem genieten!







Foto's van Zoo Saltzburg zal ik jullie besparen, hoewel deze alpaca kijkt wel heerlijk onnozel in de camera :-)
Stad Saltzburg staat bekend om Mozart en The Sound of Music, er valt heel wat te zien en beleven, maar we moesten keuzes maken. Aangezien het die dag erg warm was, hebben we na ons bezoek aan de Zoo alleen maar Festung Hohensaltzburg bezocht.
Helaas was er geen tijd meer voor een tour langs alle hoogtepunten van The Sound of Music, maar ook belachelijke prijzen rekenden ze voor deze excursies (wie weet ooit, mochten we Saltzburg weer eens aandoen)

Het ultieme souvenir vond ik ook in deze stad. 2 pandora bedeltjes in vorm van Oostenrijk en edelweiss voor aan mijn armbandje. Mooie herinnering toch?!








Wandelen was toch onze favoriete bezigheid in Oostenrijk. Grote stad Saltzburg was druk, leuk voor één dag.......ons kon je niet een groter plezier doen dan met de gondel de berg op en dan weer naar beneden gaan wandelen. En dan heb je de meest mooie uitzichten tijdens zo'n wandeling!

Hopelijk ben je alle foto's van Oostenrijk nog niet zat.....Hier een laatste serie en dan houdt ik op!








Bijna 2 weken vakantie in één blog proppen is haast niet te doen. 
Voor jullie om een klein beetje mee te genieten en misschien om te inspireren.
Voor mij een opsomming van prachtige herinneringen.

Er viel zoveel te beleven en te zien, dankzij de Salzburgerland Card die we hadden aangeschaft. Dit is een card die je koopt (niet echt super goedkoop) maar waar je bij geselecteerde "uitstapjes" vrije entree hebt (sommige eenmalig en sommige onbeperkt) Deze uitstapjes variëren van Kastelen, museums tot "natuur" avonturen (de kloven met watervallen) de skiliften, sportieve aangelegenheden (zomer rodelen stond nog op mijn to-do-list, maar heeft het qua tijd/keuze niet gehaald) en een dag vrije entree in geselecteerde bezienswaardigheden in stad Saltzburg. 
Het zijn rond de 180 uitstapjes in Salzburgerland. Omdat wij nog nooit eerder in Oostenrijk waren geweest, was dit een mooie leidraad om leuke uitstapjes in deze regio te vinden. Wij hebben de kosten van deze card er zéker uitgehaald!

Oostenrijk wat was je leuk, mooi en prachtig!
We hebben een top vakantie gehad.

Lieve vakantie groetjes
Tertia

 

10 opmerkingen:

  1. Dat was een leuke vakantie voor jullie. Wat een prachtige foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oke ik geef toe dat het een hele lange blogpost was maar wat heb ik genoten. Zo super om al deze prachtige foto's te zien en de herkenbare plekken waar ik ook geweest ben beleef ik eigenlijk opnieuw.
    Heerlijke Kaiserschmarren en die onnozele alpaca, hahaha is een pracht foto.
    Oostenrijk is een prachtig en gastvrij land waar we jarenlang met vakantie zijn geweest. In Sankt Martin en Ramsau hebben we een huttentocht gemaakt en is zeker aan te bevelen. Ook hebben we jarenlang wandelvakanties in de Ötztaler alpen gedaan.
    Lekker nagenieten van deze heerlijke vakantie.
    Groetjes, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige vakantie hebben jullie gehad. Fijn dat we mogen meegenieten van het mooie Oostenrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie vakantie hadden jullie. Super plekjes en wandelingen. Dank je wel voor de prachtige foto's van het mooie Oostenrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. The Sound of Music werd niet altijd zo gewaardeerd hoor in Oostenrijk. In de 70-er jaren gingen wij met onze ouders een paar jaar achter elkaar naar het Salzburgerland, maar toen kon (lees wilde) niemand ons de weg wijzen als we gebouwen uit de film wilden bezoeken. Tja, was nog te vers waarschijnlijk. Oostenrijk is een prachtig land, alweer 14 jaar geleden dat ik er voor het laatst was. Dankzij jouw prachtige foto's gaat het kriebelen, misschien volgend jaar maar weer eens heen op vakantie? Jij gaat de komende tijd vast nog veel nagenieten van je mooie reis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh echt.....dat wist ik niet van de Sound of Music, bedankt voor deze info.
      Nagenieten doen we nog steeds, ben nog steeds onder de indruk van de mooie uitzichten. Ja Oostenrijk is super mooi

      Verwijderen
  6. Wauw ... wat een mooie plaatjes.
    Leuk om zo even mee te genieten.
    Wat hebben jullie veel moois gezien. Wandelen is zo heerlijk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey Tertia,
    Wat een prachtige vakantie hebben jullie gehad zeg. De foto's zijn echt geweldig. ja, Oostenrijk is heel mooi. Ik heb al mee kunnen genieten op instagram. Leuk dat je het ook nog op je blog deelt. De tijd gaat echt heel snel he. Pfffffff.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou he, time flies wanneer je het naar je zin hebt. Gaan jullie nog naar Italië Emily??

      Verwijderen
  8. prachtig! Allemaal bekende plekjes voor mij. Wij wonen sinds kort in dit prachtgebied. We voelen ons echte bofkonten! Kijk maar eens op http://familieauswander.blogspot.com
    En waar gaat de volgende zomervakantie heen? Weer naar Oostenrijk?

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!