zaterdag 26 mei 2018

Haakalfabet: de B van......

Boeken!
Haakboeken welteverstaan......


Op mijn zolderplek heb ik maar liefst een hele plank vol inspiratie staan.
Wat vind ik het heerlijk om zo af en toe eens een boek erbij te pakken, al zwijmelend doorbladeren en denken..."deze wil ik ook maken, én deze ook!"

Ik heb haakboeken in alle soorten en maten:
Groot en klein, dik en dun, Nederlands, Engels of zelfs in het Japans.
Met én zonder haakdiagrammen. 
Uit sommigen iets gemaakt en uit een heleboel (nog) niet *U*

Ja ik kan gerust zeggen dat naast het verzamelen van garen ik ook aardig weg komt met mijn verzameling aan haakboeken ;-) 

Ik heb geprobeerd een top-10 van mijn favoriete haakboeken samentestellen. 
Boeken waarvan ik vind dat je ze écht moet hebben.


In willekeurige volgorde: 

"Haken en kleur, een huis vol geluk"
en 
"Haken en kleur, buiten"
van Saskia Laan en Claire Boeter

Voor mij waren dit één van de eerste hippe haakboeken....vol kleur en super leuke en verschillende haakprojecten. Van sjaals tot kussen én dekens.
De zoete haken&kleur deken, die ik momenteel aan het maken bent komt ook uit één van deze 2 boeken. En hoog op mijn "wilikooknogmakenlijst" staat de deken van bloemvierkanten.

Inmiddels zijn Saskia en Claire hun eigen haakavonturen gaan beleven en beide hebben hierna nog diverse boeken geschreven vol leuke, kleurrijke haakinspiratie.

"Alles is haken" van Saskia Laan behoort dan ook zeker tot mijn favorieten!!
In dit boek staan verschillende projecten en daarom vind ik het zo'n leuk boek.
Ik maakte ooit de vlaggentas, klik HIER voor het betreffende blogbericht erover.
De ruitendeken wil ik ook nog ooits eens gaan maken *U*

En boek waar nog meer van die fijne projecten in staan is:
"Eindeloos Haken" van Marianne Dekkers-Roos.
Bij elk project uit dit boek denk ik "oja, die is leuk en deze.....kijk deze dan eens" 
Ik heb een voorzichtige begin gemaakt aan de hexagon deken "Inez" met het fijne Caron Simply Soft garen, alleen moet ik dit project hoognodig weer gaan oppakken....(iets met teveel projecten hebben liggen en te weinig tijd)

Onlangs schreef ik er nog een blogpost over....
"The spring Collection" van Wendy's Home Collection.
Check HIER nog maar eens het blogbericht.
Ja dit boek is zeker een "musthave" voor in de boekenkast!!

Een super vrolijk en vrij nieuw boek is het boek 
"Haken met studio hip en stip" van Annemarie Huijser.
Ook weer een boek waar van alles in staat en je niet weet welk project je het eerst wilt gaan maken. Kussens, sjaals, bloemen en natuurlijk dekens!
De Confetti granny deken is zwaar favoriet bij mij en natuurlijk staat deze op het ellenlange "wilikooknogmaken" lijst ;-) 

Een heel ander soort haakboek is zijn de boeken van Sascha Blase-van Wagtendonk.
"Kant haken" en "Meer Kant haken" 
Veel verschillende projecten staan in beide boeken: tassen, kussen, poncho's, maar mijn meest favoriete patronen zijn toch wel de sjaaltjes die erin staan!
Kant-achtig dus....ik maakte ooit het blaadjes-sjaal en daar heb ik al veel complimentjes mee gehad.
Check HIER nog maar eens mijn blogverhaaltje dat ik erover schreef.

Engelse patronen is niet helemaal mijn ding, maar met één Engelstalig boek ben ik super blij!
Dat is "Vintage Style Crochet Projects" van Agnieszka Strijcharska
Geen idee wie de schrijfsters/ontwerpster is, maar de projecten die erin staan zijn om bij weg te zwijmelen. Ook weer verschillende projecten staan erin. Tot nu toe heb ik er nog niets uitgemaakt, misschien leuk om weer eens de #handwerkboekenchallenge op te pakken.

Waar ik echt bij wegzwijmel zijn mijn Japanse haakboeken.
Ik heb er een stuk of wat in mijn collectie zitten....al dan niet nieuw en 2e handsjes (via MP) 
Een paar maanden geleden kwam ik zo'n Marktplaats gelukje tegen.
Check DIT blogverhaaltje maar eens.
Je hoeft overigens geen Japans te kunnen hoor, alle boeken zijn voorzien van haakdiagrammen ;-) 

Ondanks amigurumi haken niet helemaal mijn ding is, hebben die poppekes toch een grote aantrekkingskracht op mij. Dus ook hiervan heb ik enkele haakboeken op de plank staan.
Mijn meeste favoriete amigurumi haakboek is 
"Mijn knuffels van sokkenwol" van Kristel Droog-Dekkers.
Ik vind haar patronen écht geweldig! 
Kristel weet haar ontwerpen zo te maken dat je de "myKrissieDolls" patronen zo kan herkennen.
Dat vind ik knap, om zo je eigen stempel op je ontwerpen te zetten.
Weten jullie Victor Vosje nog? Klik HIER voor het blogbericht dat ik erover schreef.

Ooit kochtte ik het boek "Granny Squares, 30 dekens om te haken" van Margaret Hubert bij Boekenvoordeel. Hoewel ik er nog niets uit heb gemaakt, staat het boordevol met inspiratie van dekens. Blijer kan je me haast niet maken. Dit is nou echt zo'n boek dat ik met enige regelmaat doorblader en ga bedenken welke deken ik zou willen maken. Is het omdat ik eigenlijk niet kan kiezen welke het wordt, dat ik nog niets heb gemaakt? Ik weet zeker dat op een dag ik het wel zou weten en dan zal ik het jullie laten weten ;-) 

Nog een haakboek dat écht niet mag ontbreken in de boekenkast is 
"Randen Haken" van Edie Eckman. Ik heb overigens ook een Engels randen-haken-boek van haar, maar dit boek is een Nederlandstalig exemplaar. 
Tja wanneer je net zo graag als ik, dekens haakt is dit boek écht onmisbaar.
Een boek met 139 patronen, om overal langs en omheen te haken. Met een duidelijk geschreven beschrijving én haaktekeningen. 

Phoe....een top-10 van mijn favoriete haakboeken is niet gelukt.
Er zijn te veel mooie haakboeken, maar zoals ik het al eerder schreef. "Het is een heerlijke inspiratie bron voor vele haakprojecten"
Ik heb overigens bewust bij deze blogpost geen afbeeldingen van de boeken gebruikt.
Mocht je enthousiast zijn geworden over een boek en je wilt meer informatie weten? Dan raadt ik je aan om op titel te gaan Googlen. Waarschijnlijk zal ook (web) winkels vinden waar deze boeken worden verkocht met prijzen erbij.........

Wellicht kan ik na vandaag nog een boek toevoegen aan mijn favoriete haakboeken lijst.
Ik stap namelijk zo dadelijk in de auto richting Wolcafé waar de boekpresentatie van "Workshop Fair Isle haken" zal zijn. Ik ben zeer benieuwd, maar uiteraard kan je nog een blogpost over dit boek verwachten ;-) 

Fijne dag vandaag!
Lieve Haakgroetjes
Tertia

9 opmerkingen:

  1. ooh wat een heerlijke boeken. ik heb de granny voor dekens ook ! zo gaaf. Maar nu staat voor de kerst de randen haken boek op mijn lijstje. Ik krijg elke kerst een boek :)
    Dank je voor deze tip !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk zo’n rij met haakboeken. Ook hier is dat een aardige verzameling. En altijd heerlijk om door te bladeren. Leuk om te lezen wat jouw favorieten zijn. Ben benieuwd naar al je projecten. Fijn weekend!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk zo’ n stapel haakboeken zeg, ik kan het me helemaal voorstellen dag je geniet bij het doorbladeren!
    Ik heb er ook wel wat, maar niet zoveel als jij hoor ;-)
    Fijne dag vandaag en ik ben benieuwd naar je nieuwe aanwinst!

    Groetjes Jannrke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Tertia,
    Wat een mooie boeken heb je allemaal. Ik heb zelf ook een hele collectie. eindeloos haken en meer kant haken moet ik echt nog hebben. Ik ben benieuwd naar het faire isle haken boek. Ik dacht er te laat aan dat de boekpresentatie vandaag was, anders was ik misschien wel gegaan. Veel plezier.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijke plank vol inspiratie. Dat je daar 10 favorieten uit kunt kiezen. Niet te doen. Nu ik jouw lijstje lees zet ik gelijk een par boeken op mijn wensenlijstje.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk al die boeken! Ik hou ook van boeken die van Saskia en Claire kan ik keer op keer door bladeren, zo gezellig. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super, die top 10 van haakboeken! Eentje uit jouw lijst heb ik alvast in huis: 'Haken en kleur Buiten'. Ik heb niet zo veel haakboeken, maar ben eerder de verzamelaar van haakmagazines, daarvan heb ik een grote doos vol! Maar enkele boeken die je opsomde, klinken heel interessant, ik ga er toch eens naar uitkijken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ben ook dol op haakboeken en heb er een paar uit je lijstje. :) Een favoriet van mijzelf is toch wel de Haakbijbel. Geschikt voor zoveel dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een eer dan mijn boek hier tussen staat lieve Tertia! xx

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!