dinsdag 9 oktober 2012

Snel, makkelijk én lekker

Voor de quiltsters onder ons....wij willen natuurlijk het liefst de hele dag heerlijk zitten freubelen.
Af en toe wordt er wat "gedingest" met een doekje door het huis als het nodig is. De badkamer schrobben wordt zo lang mogelijk uitgesteld en het avond eten moet natuurlijk zo makkelijk en snel mogelijk bereid worden. Alle tijd die verloren gaat is immers minder quilt tijd ;-)

Nu heb ik toch een snel, makkelijk én lekker recept gevonden!!

(foto is de Allerhande)

Ham-preigratin

25 gr. boter
3 preien, gewassen en in ringen gesneden
1 duopak hamblokjes (250gr)
1 duopak krieltjes (800gr)
1 bekertje créme fraîche (200ml)
1 eetl. grove mosterd
1 zakje geraspte kaas
ovenschaal, ingevet.

Verwarm de oven voor op 200 gradenC
Verhit de boter in een koekepan en bak de prei 5 min. Schep de hamblokjes en krieltjes erdoor. Breng op smaak met peper en zout en schep in de ovenschaal.
Meng in een kom de créme fraîche met de mosterd (ik gebruikte overigens honingmosterd omdat ik niets anders in huis had) en 100gr. geraspte kaas. Breng dit op smaak met peper en zout en verdeel dit over de preischotel. Strooi de rest van de kaas erover.
Bak de ham-preigratin in het midden van de oven in ca. 30 minuten goudbruin en gaar.

* recept komt uit de Allerhande 9-2012. De ham kan ook vervangen worden door 250gr. zalmsnippers.

Maar dit recept is natuurlijk ook geschikt voor niet quiltsers met weinig tijd en die toch iets lekkers op tafel willen zetten ;-P

Lieve Groetjes
Tertia

17 opmerkingen:

  1. Heb toevallig alle ingredienten in huis, misschien iets voor morgen. groeten van liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammie, Jammie, dat ziet er lekker uit. Wij zijn gek op ovenschotels dus deze ga ik zeker maken. Bedankt voor de tip.
    Groetjes, Antje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat lijkt me erg lekker, ga ik zeker een keer maken.
    Bedankt ! ! !

    Groetjes Hennie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt, prima voor morgenavond. En daarna quilten....

    Groetjes Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klinkt als erg lekker. Bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. lijkt me heerlijk maar dan zonder ham.....eet geen vlees. Zal het recept doorgeven aan man lief want........ik kook nooit en kan dus heerlijk doorquilten....Dank voor het delen en vrolijke groetjes Renee

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hmmm waarom heb ik dat recept niet gespot in de allerhande? Lijkt me helemaal lekker even overschrijven.
    Bedankt voor de tip! (is dat ookniet een receptenblad! Hihi) fijne dag groetjes carina

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha, die had ik vorige week ook al gespot. Mijn dochter had receptjes "nodig" en ik schreef een blogje met de titel aankomend keukenprinses? Daarin gaf ik dit recept aan. Goed idee dus!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank voor het recept. Ziet er heerlijk uit. Ga ik zeker proberen. groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lekker recept. En in de oventijd kan er gequilt worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh, dat ziet er lekker uit. Ga ik zeker een keer proberen.
    Groetjes, Mascha

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hmm dat ziet er lekker uit die ga ik onthouden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lijkt mij Heerlijk! Ik zag dat ik je blog nog niet op die van mij had gezet, ga ik doen dus!! Ik wilde het net al doen, maar blogspot werkt niet mee. Binnenkort dus nieuwe poging. Dan kan ik je beter volgen! Ook wilde ik het recept opzoeken op de Appie App, maar dat lukte ook niet... Ligt aan mij denk ik! Groetjes Babette.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh nog een keer gecontroleerd bij de D van De crea.... en jaaaa daar sta je er tussen!!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!