donderdag 16 april 2015

"Oma's pannenkoeken.....dat zijn de lekkerste! "




Afgelopen week postte ik deze foto op instagram.
"Volgens moeders recept......en dat zijn de lekkerste! Smikkelen maar"

Tot mijn grote verbazing vroeg iemand naar het recept.
Eigenlijk zo eenvoudig om te maken
, dat "moet" gewoon tussen je basis recepten zitten.
Geen kant en klare mix, maar gewoon van bloem, melk en eieren.
Dit recept wil ik dan ook graag met jullie delen.

Voor ongeveer 10 stuks:
200 gr. bloem
3 eieren
5dl melk
snufje zout
boter voor in de pan.

Alle ingrediënten door elkaar mixen en 30 min. laten rusten.
Klontje boter in de pan doen, met een soeplepel het beslag in de pan doen en aan beide kanten bakken.
Pannenkoek warm houden op een bord (die op een pan met warm water ligt)

De kunst is om een klontjes vrije beslag te krijgen.....
ik doe altijd eerst de bloem in een mengkom. Eieren erbij en dan met een garde door elkaar mixen. Beetje bij beetje de melk toevoegen en goed mengen. Snufje zout toevoegen en dan laten rusten.

Naturel vinden wij de pannenkoeken het lekkerst.
Met suiker, appelstroop! of chocopasta.
Maar natuurlijk kan je ook hartige variaties maken bijv. met spek en/of kaas.
Of stukjes appel met kaneel en wat dacht je van plakjes banaan met poedersuiker.

Dus vanaf heden geen kant en klare mixen meer.
En "opwarm" pannenkoeken zijn helemaal uit den boze!!
Veel succes en eet smakelijk :-)

Lieve Groetjes
Tertia




7 opmerkingen:

  1. Inderdaad, zo bak ik ze ook altijd! En ik vind het dan de kunst om er 'gaatjes'in te laten vallen. Als je het beslag in de pan doet en dan lekker uit laat lopen (dus beetje dunne) dan krijg je die gaatjes aan de rand.
    Er was eens iemand bij ons die zei: Ze zijn onmeunig lekker, maar je moet er wel veel van eten! En ook eens iemand die zei: Je kunt er de krant door lezen, maar ze smaken perfect!!

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Smaakt altijd naar meer :-)

    Lieve groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelf klaargemaakt is altijd het lekkerst, ik doe 10 eieren op 1 liter melk, een eetlepel custard, snufje zout, en dan net zoveel bloem tot het een fijn beslag is

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kom via via op je blog, en ja zo maak ik ze ook altijd veel te duur z'n pak mix waar alleen maar water bij moet. En idd opwarm pannekoeken is helemaal een grote schande en dan je wil niet weten wat daar allemaal aan E nr's en suikers in zit zo jammer wat is er met ons eten gebeurt ? En weet je het beslag op deze manier maken is zo makelijk. Leuk om te lezen maar ik heb ze altijd zo gemaakt. Groet Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. een pannenkoek smaakt altijd. Ik gebruik altijd de heft spuitwater en de helft melk, daar worden ze lekker luchtig van. Voor zoete pannenkoeken doe ik er een snuif kaneel bij. Zelf heb ik ze liefst besmeerd met echte boter...zonder meer

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ze waren heerlijk, straks maar weer maken. Manlief vind ze lekkerder dan de mix

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!