woensdag 8 april 2015

Mochilla haken #deel4

Zoals ik al eerder vertelde was vorige week de allerlaatste workshopavond "Mochilla haken" 
Helaas had ik zoveel zitten ploeteren, dat mijn huiswerk niet af was.
Geen nood, deze avond gingen we aan de slag met het maken van een koord.

Deze koord maakte we met de Kumihimo schijf........juist :-?

KUMIHIMO is van oorsprong een zeer oude Japanse vlechtkunst van meer dan 1000 jaar oud, waarbij er mooie koorden en banden worden gevlochten.
Kumihimo staat voor gevlochten koord.
Deze koorden en banden werden gebruikt voor het opsieren van Samurai uniformen of om kimono's dicht te binden.


Dankzij handige "Alfons" konden wij dus aan de slag met een zelfgemaakte schijf, die overigens perfect werkt! 
Op een bepaalde manier moesten we de draadjes tussen de gleufjes vastzetten en dan volgens patroon van boven naar onder en naar links en rechts verplaatsen.
Klinkt ingewikkeld maar eigenlijk is dat het helemaal niet.
De juffen hebben ons dat heel goed uitgelegd hoor :-) 
Na veel draadjes over en weer vastzetten in die gleufjes, krijg je op een gegeven moment dan toch een heus koordje aan de onderkant te zien!

En ook leerde we deze avond hoe je een mooi kwastje kan maken.
Wat zijn die juffen toch handig!



Oke.......... alle ingrediënten en vaardigheden hebben we afgelopen de 4 weken geleerd. zodat ik thuis verder mijn Mochilla buideltas  kan afmaken.
Zo gezegd, zo gedaan.
De techniek van het Mochilla haken heb ik inmiddels onder de knie en voor ik het wist was ik met de afwerkrand bezig. De kreeftensteek.


(stiekem wel even een You Tube filmpje opgezocht, want geloof het of niet.....deze steek had ik nog nooit gehaakt hoor)

Op 2e paasdag 2015 maakte ik mijn Mochilla buideltasje af.....
Het heeft me bloed, zweet en tranen gekost.
Maar uiteindelijk ben ik super trots op mezelf!


Achteraf ben ik ontzettend blij dat ik deze workshop heb gevolgd.
Wanneer ik deze techniek via internet had opgedaan, was ik zeer waarschijnlijk halverwege afgehaakt.
Mochilla haken is niet echt super moeilijk, maar je moet het wel onder de knie krijgen.
Ik vond het fijn om de tips en tricks van de juffen in het echt te zien. Daarbij de aanmoediging en een stok achter de deur om er wel mee bezig te zijn, maakte dat ik dit project ook daadwerkelijk heb afgemaakt. Zou toch té zonde zijn wanneer een halve tas in de hoek gesmeten wordt en nooit afgemaakt wordt.

Ik kan je zo'n workshop dan ook van harte aanbevelen!
Heb je ook zin om een Mochilla buideltasje te gaan haken?
Deze workshop wordt nog steeds bij
Creashop Duymelot in Raalte gegeven.
Heb je vragen of wil je meer info over deze workshop,
 dan kan je ook altijd een mailtje sturen naar: 

Astrid en José, bedankt voor de gezelligheid, alle tips, tricks en de aanmoedigingen.
Ik had ze zeker nodig, het ging niet allemaal vanzelf.
#mochillahakeniszoeenvoudignogniet ;-)

Lieve Groetjes 
Tertia







12 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige tas is het geworden! Gelukkig ben je niet halverwege afgehaakt. Leuke woordspeling overigen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Dit is een kleine mini Mochilla buidel tasje. Zo'n grote schouderband zal er niet bij staan. Ik ben het ermee eens dat zo'n band bij een grote tas helemaal past. (alleen heb ik niks met weven)

      Verwijderen
  3. Wat een mooie tas is dit geworden.
    Jaren terug heb ik ook geleerd hoe je zo'n koortje moest maken. Zo'n ronde schijf heb ik nog ergens liggen. Maar weer eens opzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een hele mooie tas geworden. Ik wil het zeker ook nog eens gaan leren! Goed dat je niet opgegeven hebt.
    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi geworden!
    Leuk, die Kumihimo-techniek. Het is een soort van ingewikkelde knoopster.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een mooi werkstuk! Doet me ook wat denken aan Tunisch haken maar toch speciaal.
    Zelf heb ik onlangs een boek gekocht van Librero waarin Kumihimo o.a. aan bod komt. Welke koordjes/garen gebruik je hiervoor?
    Fijne dag nog!
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Supermooie tas. Het maken van het koord lijkt wel een beetje een moderne vorm van kantklossen. Was je op de helft afgehaakt, dan had je toch nog een mooi mandje over. Goed dat je hebt doorgezet zodat je nu trots mag zijn op een hele tas.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige buideltas heb je gemaakt en de techniek van het gevlochten koord zal je vast nog wel eens ergens anders voor kunnen gebruiken! Ik vind het een geweldig leuk leerproject zou er zo aan beginnen zo mooi is jouw tas geworden!
    Lief dat je met mij meedenkt met de vijver... ik weet nu wel wat ik niet mooi vindt... hihi het olijfgroen vind ik gewoon niet mooi maar... denk het er toch maar in te houden want ik kan geen ander mooi passend groen vinden.
    Nogmaals bedankt, groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hele mooie tas geworden! Zo'n houten schijfje heb ik hier in huis in een kleinere variant ook liggen (geschikt voor kleine handjes). gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie Mochilla heb je gehaakt! Leuk om zoiets op een workshop te doen; wat persoonlijke ondersteuning is toch altijd fijner dan YouTube of zo en bovendien gezelliger!
    Ga je je aan een tweede exemplaar wagen? :-)
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!